Curricular theories and conceptions

Reflections for curriculum construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10406

Keywords:

School Curriculum, Curriculum theories, Curriculum authors

Abstract

The text constitutes research on curriculum, whose central objective is to investigate some of the main theories and conceptions on this topic in the literature, with specific objectives to propose a reflection on the theme and provide support for theoretical study and understanding of how curriculum construction occurs, its intersections, especially the intense social influence in its idealization. In order to achieve the proposed objectives, a theoretical study was carried out based on a narrative review, and thus, a theoretical framework on the proposed topic was obtained, which supported the reflections presented. The study revealed that there have been significant advances in curriculum theory, especially in understanding the various contributions to its construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Alexandre de Lima Baptista, Serviço Nacional de Aprendizagem do Comércio

Pedagogo, especialista em pedagogia empresarial, gestão escolar e gestão empreendedorismo e marketing. Graduado em gestão comercial e mestrando em educação. Coordenador Educacional do Senac São João da Boa Vista.

Miriam Cristina Zambelan Ribeiro da Silva, Serviço Nacional de Aprendizagem do Comércio

Docente da área de Gestão e Negócios de cursos profissionalizantes no Senac SP da unidade de Mogi-Guaçu (SP).

Sílvia Cristina de Oliveira Quadros, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Pós-doutorado em Educação, Doutorado em Letras. Coordenadora e Docente do Mestrado Profissional em Educação (UNASP).

Helena Brandão Viana, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Pós-doutorado em Psicologia da Educação. Professora no Mestrado Profissional em Educação.

References

ALVES, F. C.; SARAIVA, R. S. L. Ralph Winfred Tyler e os princípios básicos da avaliação do currículo. In: ENCONTRO CEARENSE DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 12., Fortaleza, 2013. Anais [...]. Fortaleza: [s. n.], 2013.

BLOOM, B. S.; ENGELHART, M. D.; FURST, E. J.; HILL, W. H.; KRATHWOHL, D. R. Taxonomia de objetivos educacionais – domínio cognitivo. Rio Grande do Sul: editora Globo, 1973.

BRANCO, M. L. F. R. A educação progressiva na atualidade: o legado de John Dewey. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, 2014. DOI: 10.1590/S1517-97022014005000013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/zzzKmVzSksPgLzJzkNYMfKx/. Acesso em: 15 nov. 2023.

CASTANÕN, G, A. Construtivismo, inatismo e realismo: compatíveis e complementares. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 10, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-58212007000100012. Acesso em: 15 nov. 2023.

CAVALCANTE, M. M. S. O real x o ideal: como resolver o impasse do dualismo entre o ideal e o real no atual contexto sócio histórico educacional brasileiro? In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO REALIZE EDITORA, 5., 2018. Anais [...]. Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://mail.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/48272. Acesso em: 25 mar. 2024.

LOURENÇO FILHO, M. B. Introdução ao estudo da escola nova. São Paulo: Melhoramentos, 1974.

GANDIN, L. A.; LIMA, I. G. A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 651 – 664, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/pHbhwFvxKmGNtMDGQd6Ltqx/?format=pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

KELLER-FRANCO, E. Currículo por projetos: repercussões para a inovação na Educação Superior e no ensino de engenharia. Revista Espaço Do Currículo, São Paulo, v. 1, n. 11, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2018v1n11.28548. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/325955774_CURRICULO_POR_PROJETOS_repercussoes_para_a_inovacao_na_Educacao_Superior_e_no_ensino_de_engenharia. Acesso em: 02 fev. 2024.

KLLEBARD, M. H. Os princípios de Tyler. Currículo sem fronteiras, São Paulo, 2011. Disponível em: https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2011/vol11/no2/2.pdf acesso em: 04 dez. 2023.

MENDONÇA, S. F. A. F. Dez novas competências para ensinar, de Philippe Perrenoud: percepções e paralelos com autores conceituados do campo educacional. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 9, 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/9/dez-novas-competencias-para-ensinar-de-philippe-perrenoud-percepcoes-e-paralelos-com-autores-conceituados-do-campo-educacional Acesso em: 02 fev. 2024

MOALLEM, M.; HUNG, W.; DABBAGH, N. The Wiley Handbook of Problem-Based Learning. United States: Wiley-Blackwell, 2019.

MOREIRA, A. F. B. A psicologia e o resto: o currículo segundo César Coll. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 100, p. 93–107, 1997. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/770. Acesso em: 02 fev. 2024.

NOGUEIRA, R. F. S. A escola Nova. Educação em debate, Ceará, v. 9, n. 12, 1986. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/228836705.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.

ORNSTEIN, C. A., HUNKINS, F. P. Curriculum: Foundations. Principles and Issues. Washington: Pearson, 2018.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

ROTHER, E. T. Revisão sistemática x revisão narrativa. Acta Paulista, São Paulo, v. 20, n. 2, 2007. DOI: 10.1590/S0103-21002007000200001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/z7zZ4Z4GwYV6FR7S9FHTByr/?lang=pt. Acesso em: 02 fev. 2024.

SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artes Médicas,1998.

SANTOS, L. L. C. P. Bernstein e o campo educacional: relevância, influências e incompreensões. Cadernos de Pesquisa, Minas Gerais, v. 120, 2003. DOI: 10.1590/S0100-15742003000300003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/8Rgg5Zjd4zXyjfSMTQWr66S/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 02 fev. 2024.

SANTOS, M. A.; ROSSI, C. M. S. Conhecimentos prévios dos discentes: contribuições para o processo de ensino-aprendizagem baseado em projetos. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 39, 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/39/conhecimentos-previos-dos-discentes-contribuicoes-para-o-processo-de-ensino-aprendizagem-baseado-em-projetos. Acesso em: 02 fev. 2024.

SILVA, T. T. Documentos de Identidade: Uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1999.

SOUZA, A. M. L. Avaliação da aprendizagem no ensino superior: aspectos históricos. Revista Exitus, Pará, v. 2, n. 1, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6078663.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

SHOOK, J. R. Os pioneiros do pragmatismo americano. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

YOUNG, M. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190–202, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2707. Acesso em: 03 fev. 2024.

ZANATTA, B. A. O legado de Pestalozzi, Herbart e Dewey para as práticas pedagógicas escolares. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 15, n. 1, p. 105-112, 2012. DOI: 10.4025/tpe.v15i1.18569. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18569 Acesso em: 03 fev. 2024.

Published

2024-04-22

How to Cite

BAPTISTA, E. A. de L.; SILVA, M. C. Z. R. da; QUADROS, S. C. de O.; VIANA, H. B. Curricular theories and conceptions: Reflections for curriculum construction. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 35, n. 00, p. e024002, 2024. DOI: 10.32930/nuances.v35i00.10406. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10406. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua