On formative demands from basic education teachers towards the research commitment with intervention of the professional master´s degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9331

Keywords:

Teacher training, Professional master's degree, Research with interventi

Abstract

This article has the purpose of analyzing whether the current formative demands of elementary and middle school teacher in the cities of Santa Catarina and Paraná have been fulfilled in researches conducted in the Professional Master's Degree in Basic Education (PPGEB), located in the town of Caçador, Santa Catarina. Based on comparative research and supported by exploratory research and bibliographical review and by the qualitative and quantitative approaches, the study relied on the participation of 41 teachers working in the elementary grades of four public schools in the cities of Rio do Oeste and Porto União (Santa Catarina) and União da Vitória (Paraná). Results show that the researches including an intervention analyzed are close to the formative demands of participants as they foster participation and stimulate the interest of students, collaborative work, and the development of inclusive strategies. Conversely, it was observed a need to strengthen, in the formative activities, activities that enhance the use of digital technologies in education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlene Zwierewicz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil

Professora Titular. Doutora em Psicologia (USFC). Doutora em Educação (UJA).

Lucineia Kotelak Junges, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil

Mestranda em Educação Básica.

Marilise Edinéia dos Anjos Berres Kampmann, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil

Mestranda em Educação Básica.

Juan Miguel González Velasco, Universidad Mayor de San Andrés (UMSA), La Paz – Bolívia

Doutor em Educação.

References

AGUIAR, C. R.; HOBOLD, M. S. Formação continuada dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental e sua implicação para o trabalho docente. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 11, n. 18, p. 219-235, jan./abr. 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/809/685. Acesso em: 5 jun. 2021.

ALMEIDA, A. L. R. Influência do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na transformação das práticas pedagógicas em uma escola do campo. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2018. Disponível em: https://acervo.uniarp.edu.br/?dissertacao=influencia-do-programa-de-formacao-acao-em-escolas-criativas-na-transformacao-das-praticas-pedagogicas-em-uma-escola-do-campo. Acesso em: 06 maio 2021.

AMBROSIM, I. Formação continuada docente em rede de colaboração: Desafios e possibilidades para a educação infantil. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2019. Disponível em: https://bdtd.ucb.br:8443/jspui/handle/tede/2713. Acesso em: 23 mar. 2020.

BEHRENS, M. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 63, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84806303. Acesso em: 5 mar. 2020.

CANDAU, V. M. Formação continuada de professores: Tendências atuais. In: CANDAU, V. M. (org.). Magistério: Construção cotidiana. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

DAL’BÓ, R. Formação docente tecida colaborativamente para cocriação de práticas pedagógicas inclusivas. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2021.

GARCIA, M. M. A.; HYPOLITO, A. M.; VIEIRA, J. S. As identidades docentes como fabricação da docência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./mar. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/h98PzLy4947pWTcYgFpNL7P/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 out. 2020.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: As licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 18 dez. 2020.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: Novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.

GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739. Acesso em: 16 nov. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

HORN, M. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas com práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras na Educação Básica de União da Vitória/PR. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2021. Disponível em: https://acervo.uniarp.edu.br/?dissertacao=implicacoes-do-programa-de-formacao-acao-em-escolas-criativas-na-pratica-pedagogica-de-docentes-da-educacao-basica-de-uniao-da-vitoria. Acesso em: 10 mar. 2021.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IZA, D. F. V. et al. (org.). A identidade docente: As várias faces da constituição do ser professor. Revista eletrônica de educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/978/339. Acesso em: 20 fev. 2021.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARTINS, M. L. Docência em educação infantil: Concepções e significados. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2019. Disponível em: http://bdtd.ufj.edu.br:8080/handle/tede/10110. Acesso em: 16 maio 2020.

NÓVOA, A. Professor se forma na escola. Nova Escola, n. 142, p. 1-7, maio 2001. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/350449964/PROFESSOR-Se-Forma-Na-Escola-Antonio-Novoa. Acesso em: 03 abr. 2021.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 8 maio 2021.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, e84910, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n3/2175-6236-edreal-44-03-e84910.pdf. Acesso em: 14 abr. 2021.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: 14 abr. 2021.

OLIVER, C. Estrategias didácticas y organizativas ante la diversidad. Barcelona: Octaedro, 2003.

PEREIRA, A. S. et al. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria: UFSM, 2018.

SALTO, M. P.; CARNEIRO, R. U. C. Formação continuada e a realidade escolar: Concepções docentes sobre o ensino científico inclusivo. Nuances Est. Sobre Educ., Presidente Prudente, v. 32, e021004, jan./dez. 2021. p. 1-20. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9117. Acesso em: 20 jan. 2021.

SANSOLOTTI, S. O.; COELHO, M. N. O conceito de formação continuada e a sua concepção de acordo com Imbernón, Nóvoa e Libâneo. Avanços & Olhares, Barra do Garças, n. 3, p. 205-219, ago. 2019. Disponível em: https://revista.institutoiesa.com/2019/09/20/terceira-edicao-agosto-2019/. Acesso em: 1 jun. 2021.

YIN, R. K. O Estudo de caso. Porto Alegre: Bookman, 2015.

ZIELINSKI, H. Indicadores de práticas transdisciplinares de leitura, produção e interpretação textual detectados no Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/599607/2/6%20PE%20-%20HELENA%20CASTILHO%20ZIELINSKI.pdf. Acesso em: 18 maio 2021.

ZWIEREWICZ, M. Seminário de Pesquisa e Intervenção I. Florianópolis: IFSC, 2014.

Published

2022-03-31

How to Cite

ZWIEREWICZ, M.; JUNGES, L. K.; KAMPMANN, M. E. dos A. B.; GONZÁLEZ VELASCO, J. M. On formative demands from basic education teachers towards the research commitment with intervention of the professional master´s degree. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022002, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9331. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9331. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua