Contemporary youth culture, cultural practices and cyberspace: Geographic contours of otaku youth culture in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35416/2023.8831

Keywords:

Youth Cultures, Otaku Culture, Cyberspace, Geographic Space, Cultural Practices

Abstract

The objective of this article is to understand the determinations and influences that the different geographic contexts exert on the construction process of "references" and the otaku youth identity. The otaku culture was born in Japan after World War II. Despite the intense process of Japanese immigration to Brazil, which took place in the 20th century, it is because of globalization and the development of Information and Communication Technologies that, in the late 1980s and early 1990s, this cultural universe found the ideal material base to establish itself as a possibility to experience youth among Brazilians. In this way, participants of a "hybrid culture", for placing their global references, the otaku scene is produced and reproduced via concrete (online) and virtual (offline) spaces, since cyberspace is nothing more than an extension of Space itself, which founds spatialities and territorialities, allowing the apprehension of the constitutive processes of contemporary Cultures and Spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hugo de Almeida Alves, Universidade Estadual Paulista

Mestrando em Geografia.

References

ALVES, H de A. Difusão Cultural e Práticas Juvenis On-line: um estudo sobre os otakus de Presidente Prudente, SP. 2019. 115 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, SP, 2019.

BURKE, P. Hibridismo cultural. São Leopoldo, RS: Ed. UNISINOS, 2003. 116 p. (Coleção Aldus, 18)

CABRAL, V. M. O SER OTAKU: um estudo do comportamento online e offline em Porto Alegre. 2017.62 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Comunicação Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

CARRANO, P. C. R. Os jovens e a cidade: identidades e práticas culturais em Angra de tantos reis e rainhas. Rio de Janeiro: Relume Damurá/FAPERJ, 2002. 233 p.

CANCLINI, N. G. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006.

DAYRELL, J. A música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Belo Horizonte: Humanitas, 2005.

GIDDENS, S. A. A identidade Cultural na Pós-modernidade. 5. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

GUSHIKEN, Y.; HIRATA, T. Processos de Consumo Cultural e Midiático: imagem dos ‘Otakus’, do Japão ao mundo. Intercom – RBCC, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 133-152, jul./dez. 2014. DOI: 10.1590/1809-5844 20146.

HARVEY, D. Condição Pós-moderna: Uma Pesquisa sobre as Origens da Mudança Cultural. 16. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

LOPES, L. R. B. Monogatari virtual: Cultura otaku, narrativas e discursos online. 2019. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Sociais) – Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2019.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MASSEY, D. Um sentido global do lugar. In: ARANTES, A. A. (org.). O espaço da diferença. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 176-185.

MASSEY, D. Filosofia e política da espacialidade: algumas considerações. GEOgraphia, Rio de Janeiro, ano 6, n. 12, p. 7-23, 2004.

MAFFESOLI, M. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 1987. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987. 244 p.

SANTOS, M. A natureza do espaço. Técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo, SP: Edusp, 2002.

SANTOS, F. M. dos. Etnografia virtual na prática: análise dos procedimentos metodológicos observados em estudos empíricos em cibercultura. In: SIMPÓSIO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES EM CIBERCULTURA, 7., 2013. Anais [...]. Curitiba: [s. n.], 2013.

SANTOS, A. N. A Cultura Otaku no Brasil: da obsessão à criação de um Japão Imaginado. 2017. 223 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

SANTOS, P. H.C. “O MEU JEITO DE SER É O QUE ASSISTO”: um estudo sobre consumo e identidade entre fãs de cultura pop japonesa em eventos de animê no Brasil. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, 2018.

SAITO, C. N. I. Cultura Pop japonesa e as Novas Referências Midiáticas: o fenômeno otaku e hikikomori. 2012. 12f. Artigo. REU - Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, SP, v. 38, n. 2, 2012.

SILVA, G. C. O Ciberespaço Como Categoria Geográfica. 2013. 179 f. Dissertação de (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

SIMÕES, A. S. Entre a Rua e a Internet: um estudo sobre o Hip-hop Português. Lisboa, Portugal: Imprensa de Ciências Sociais, 2010.

SIMÕES, A. S. Investigando a rua através da internet (e vice-versa): considerações teórico-metodológicas sobre um itinerário etnográfico. Análise Social, Lisboa, 205, XLVII (4.º), 2012.

SIMMEL, G. Sociabilidade: um exemplo de Sociologia Pura ou Formal. In: MORAES FILHO, E. de (org.). Sociologia. São Paulo: Coleção Grandes Cientistas Sociais - Ática, 1983. p. 165-181.

TURRA NETO, N. Múltiplas Trajetórias Juvenis em Guarapuava: territórios e redes de sociabilidade. 2008. 526 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, 2008.

TURRA NETO, N. Metodologias de Pesquisa para o Estudo Geográfico da Sociabilidade Juvenil. RA´E GA, Curitiba, v. 23, p. 340-375, 2011.

Published

2023-06-15

How to Cite

ALVES, H. de A. Contemporary youth culture, cultural practices and cyberspace: Geographic contours of otaku youth culture in Brazil. Geografia em Atos (Online), Presidente Prudente, v. 7, n. 1, p. e023011, 2023. DOI: 10.35416/2023.8831. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/geografiaematos/article/view/8831. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos