Dialogues and reflections based on Feenberg's critical theory of technology

Approaches to technological teaching and environmental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10033

Keywords:

Sustainability, Science, Technology, Technological Education, Environmental education

Abstract

In the contemporary scenario, in which technological advances and environmental issues intertwine, there is an urgency to explore the relationship between technological teaching and environmental education. The reflections on Andrew Feenberg's Critical Theory of Technology stand out as tools for understanding the implications of this encounter. By examining the interactions between technology, society, and nature, this approach offers a critical view of how the teaching of technologies can promote ethical awareness and make citizens capable of facing environmental challenges. This study uses interpretative bibliographic research to explore reflections on this convergence, highlighting the importance of critical perspectives in technological education for a more sustainable approach. The conclusions highlight the complex interconnection between technology and the environment, emphasizing that technological decisions have profound repercussions on the ecosystem, and it is essential to understand this relationship to deal with environmental problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Márcio Silveira Nascimento, Instituto Federal do Amazonas

Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico. Doutorando em Ensino Tecnológico (IFAM).

Ana Cláudia Ribeiro de Souza, Instituto Federal do Amazonas

Programa de Pós-Graduação em Ensino Tecnológico. Doutora em História Social (PUC-SP).

References

AROCENA, R. Riesgo, cambio técnico y democracia en el subdesarrollo. In: LUJÁN, J. L.; ECHEVERRÍA, J. (org.). Gobernar los riesgos: ciencia y valores en la sociedad del riesgo. Madrid: Biblioteca Nueva/Organização dos Estados Ibero-americanos, 2004.

BAUMGARTEN, M. Tecnologia. In: CATTANI, A.; HOLZMANN, L. (org.). Dicionário de trabalho e tecnologia. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

BAZZO, W. A.; LINSINGEN, I. V.; PEREIRA, L. T. V. O que são e para que servem os estudos CTS. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2000.

BAZZO, W. A. Ciência, Tecnologia e Sociedade: e o contexto da educação tecnológica. Florianópolis: Ed. UFSC, 1998.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev Odontol Univ Cid São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: https://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setembro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

CUPANI, A. O. A tecnologia como problema filosófico: três enfoques. Scientiae Studia, São Paulo, v. 2, n. 4, p. 493-518, 2004. DOI: 10.1590/S1678-31662004000400003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ss/a/n3cCz6JTQch58cvbmKJjRnN/?lang=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

DAGNINO, R. P. Um debate sobre a tecnociência: neutralidade da ciência e determinismo tecnológico. Campinas: Unicamp, 2007.

ECHEVARRÍA, J. Larevolución tecnocientífica. Fondo de Cultura Económica de España: Madrid, 2003.

FEENBERG, A. Teoria Crítica da tecnologia. Piracicaba: Unimep, 2004.

FEENBERG, A. Heidegger and Marcuse: The Catastrophe and Redemption of History. London: Routledge, 2005a.

FEENBERG, A. Teoria Crítica da tecnologia: um panorama. Tailor-Made BioTechnologies, [S.I], v. 1, n. 1, 2005b. Disponível em: http://www.sfu.ca/~andrewf/books/Portug_Teoria_Crtica_da_Tecnologia.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

FEENBERG, A. Replies to critics. In: VEAK, T. J. (ed.). Democratizing technolo-gy: Andrew Feenberg’s critical theory of technology. Albany: State University of New York Press, 2006.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. 12. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.

LATOUR, B. Aramis, or the love of technology. Cambridge: Harvard University Press, 2002.

LEDERMAN, N. Student’s and teacher’s conceptions of the nature of Science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, Reston, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992. DOI: 10.1002/tea.3660290404. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.3660290404. Acesso em: 15 jul. 2023.

MACKENZIE, D. A.; WAJCMAN, J. (ed.). The Social Shaping of Technology. Filadelfia: Open University Press, 1999.

PALACIOS, F. A.; OTERO, G. F.; GÁRCIA, T. R. Ciencia, Tecnología y Sociedad. Madrid: Ediciones Del Laberinto, 1996.

PINTO, A. V. O conceito de Tecnologia. Rio de janeiro: Contraponto, 2005.

SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

STUMPF, I. R. C. Pesquisa Bibliográfica. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (org.). Métodos e Técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2011.

Published

2023-12-30

How to Cite

NASCIMENTO, M. S.; SOUZA, A. C. R. de. Dialogues and reflections based on Feenberg’s critical theory of technology: Approaches to technological teaching and environmental education. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10033. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10033. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua