Conceptions of ethics in research in education with LGBTQIA+ population

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.9512

Keywords:

Discourse Analysis, Human rights, Research in Education

Abstract

This article aims to analyze conceptions of ethics in research developed in the field of education with the LGBTQIA+ population between the years 2020 and 2022. The theoretical foundation is housed in the border area between Human Rights (HR) and Discourse Analysis (DA), of a French nature, as we believe that the theoretical confluence between the aforementioned knowledge is consistent with the most contemporary discussions in the field of Human Sciences. The research methodology is of the documental type, as we understand academic productions as documents subject to scientific treatment, as they represent ideologies and perceptions located within a cut of time and social space. The data that constitute the corpus of this article were extracted from the Google Scholar digital platform, a virtual space that aggregates scientific research from various academic sources. The results reveal a conception of universalist ethics, without much focus on the specifics of the LGBTQIA+ community in a generic way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Gomes Pereira, Universidade de São Paulo

Docente e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade Ibirapuera (PPGE-UNIB). Doutor em Ensino de Língua e Literatura (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Thiago Luiz Sartori, Universidade de São Paulo

Doutorando em Mudança Social e Participação Política pela Universidade de São Paulo (USP). Docente da Universidade Anhanguera de São Paulo (UNIAN).

References

ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M.; SILVA L. Juventude e sexualidade. Brasília, DF: UNESCO Brasil, 2004.

ALTMANN, H. Diversidade sexual e educação: desafios para a formação docente. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, [S. l.], n. 13, 2013. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/SexualidadSaludySociedad/article/view/4227. Acesso em: 15 jul. 2023.

AMORIM, K. P. C. Ética em pesquisa no sistema CEP-CONEP brasileiro: reflexões necessárias. Ciência & Saúde Coletiva, [S. l.], v. 24, n. 3, p.1033-1040, 2017. DOI: 10.1590/1413-81232018243.35292016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331814189_Etica_em_pesquisa_no_sistema_CEP-CONEP_brasileiro_reflexoes_necessarias. Acesso em: 15 jul. 2023.

BEZERRA, P. Polifonia. In.: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: Conceitos-Chave. São Paulo: Contexto, 2014. p. 191-200.

BLOMMAERT, J. Ideologias Linguísticas e Poder. In: SILVA, D. N.; FERREIRA, D. M. M.; ALENCAR, C. N. (org.). Nova Pragmática: Modos de fazer. São Paulo: Cortez, 2014. p. 67-77.

BORTONI-RICARDO, S. M. O professor pesquisador: Introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

BRAIT, B. Alguns Pilares da Arquitetura Bakhtiniana. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: Conceitos-Chave. São Paulo: Contexto, 2014. p. 7-10.

BROOKS, R.; TE RIELE, K.; MAGUIRE, M. Ética e pesquisa em educação. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2017.

CANÇADO, A. A. Tratado de Direito Internacional dos Direitos Humanos. Porto Alegre: Sergio Fabris Editor, 1993. v. 2.

CANDAU, V. M. F. A Educação em direitos humanos no Brasil: realidade e perspectivas. In: CANDAU, V.M.F.; SACAVINO, S. (org.). Educar em direitos humanos: construir democracia. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

CARVALHO, J. S. Uma idéia de formação continuada em educação e Direitos Humanos. In: SILVEIRA, R. M. G.; DIAS, A. A.; FERREIRA, L. F. G.; FEITOSA, M. L. P. A. M.; ZENAIDE, M. N. T. (org.). Educação e Direitos Humanos: Fundamentos teóricos metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária, 2007.

CASSIMIRO, H. M. “A UnB Saiu do Armário?” Práticas Profissionais e de Gestão para a Permanência de Estudantes LGBTQIA+ na Educação Superior. 2022. 150 f. Dissertação de mestrado (Mestrado em Política Social) - Universidade de Brasília, UnB, Brasília, 2022.

CELLARD, A. A Análise Documental. In: POUPART, J.; DESLAURIERS, J. P; GROULX, L. H.; LAPERRIÈRE, A.; MAYER, R.; PIRES, A. P. A Pesquisa Qualitativa: Enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

COMPARATO, F. K. A afirmação histórica dos direitos humanos. São Paulo: Saraiva, 2008.

CUNHA, D. C. Formas de presença do outro na circulação dos discursos. Bakhtiniana, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 116-132, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/5185. Acesso em: 15 jul. 2023.

DIAS, L. F. Significação, e Forma Linguística na Visão de Bakhtin. In: BRAIT, B. (org.). Bakhtin: Dialogia e Construção do Sentido. Campinas, SP: UNICAMP, 2005. p. 99-107.

FARIAS, J. V. G. População Trans e Educação: Uma Análise da Evasão Escolar de Pessoas Trans e Travestis em Natal – RN. 2021. 59 f. Monografia (Curso de Serviço Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.

FERREIRA, A. B. O. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Positivo, 2004.

FIORIN, J. L. A Linguagem em Uso. In: FIORIN, J. L. (org.). Introdução à Linguística: Objetos Teóricos. São Paulo: Contexto, 2011. p. 165-186.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos da Metodologia Científica. São Paulo: Atlas, 2013.

MORIN, E. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. 4. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2011.

NUNES, J. B. C. Ética em Pesquisa nas dissertações e teses da área de Educação: um olhar para a região Nordeste. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, e2117319, p. 1-22, 2021. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.16.17319.065. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/17319. Acesso em: 15 jul. 2023.

OLIVEIRA, T. C.; MOREIRA, M. C. A Construção da Homofobia e sua Reprodução na Escola: Marcas Históricas que Inviabilizam a Educação Sexual. Cadernos de Psicologia, Juiz de Fora, v. 2, n. 4, p. 93-118, 2020. Disponível em: https://seer.uniacademia.edu.br/index.php/cadernospsicologia/article/view/2833. Acesso em: 15 jul. 2023.

ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura. São Paulo: Cortez, 1996.

PEREIRA, B. G. Dialogismo Bakhtiniano e suas Interfacescom a Sociopragmática. Cadernos do CNLF (CiFEFil), [S. l.], v. 01, p. 30-43, 2016. Disponível em: http://www.filologia.org.br/xx_cnlf/completo/Dialogismo%20bakhtiniano%20-%20BRUNO.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

PEREIRA, B. G. Dialogismo Bakhtiniano em Confluência com a Sociopragmática Dinamarquesa: Perspectivas em Linguística Aplicada. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, p. 89531-89543, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n11-396. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/20102. Acesso em: 15 jul. 2023.

PEREIRA, B. G.; ANGELOCCI, M. A. Metodologia da Pesquisa. Pará de Minas: Ed. Virtual Books, 2021.

SANTOS, M. V. M.; SOUZA, L. L. Um estudo sobre as demandas e a qualidade de políticas e ações afirmativas de acordo com a população discente LGBTQIA+ da Universidade Estadual Paulista. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE GÊNERO, 4., 2020. Anais [...]. [S. l.: s. n.], 2020.

SARTORI, T. L. Educação, Direitos Humanos e Violência Homofóbica no Ambiente Escolar: A Concepção dos Gestores. 2020. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Municipal de São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, SP, 2020.

SARTORI, T. L. Análise da Educação Brasileira em Face ao Estudo da Sexualidade: Marginalização da Educação Sexual na BNCC. Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 23, n. 00, e022001, 2022. DOI: 10.30715/doxa.v23i00.15558. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/15558. Acesso em: 15 jul. 2023.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa Documental: Pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 1, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351/0. Acesso em: 15 jul. 2023.

SAVI NETO, P.; DE LA FARE, M.; SILVA, D. B. Ética, autonomia e pesquisa em educação: questionamentos à regulação brasileira da conduta dos pesquisadores. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], v. 25, e250013, 2020. DOI: 10.1590/s1413-24782020250013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24782020000100212&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 jul. 2023.

SCHNAIDER, T. B. Ética e Pesquisa. Acta Cirúrgica Brasileira, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 107-111, 2008. DOI: 10.1590/S0102-86502008000100017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262508762_Etica_e_pesquisa. Acesso em: 15 jul. 2023.

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SOBOTTKA, E. A. Regulamentação, ética e controle social na pesquisa em ciências humanas. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 51-77, 2015. DOI: 10.20336/rbs.93. Disponível em: https://rbs.sbsociologia.com.br/index.php/rbs/article/view/150. Acesso em: 15 jul. 2023.

TANIZAKA, H. Do Armário para a Cidadania: Políticas Públicas e Qualidade de Vida na População LBGTQIA+. 2020. 117 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Saúde da Escola de Ciências Médicas) – Universidade Metodista do Estado de São Paulo, São Paulo, 2020.

ZALUAR, A. Ética na pesquisa social: novos impasses burocráticos e paroquiais. Revista Brasileira de Sociologia, Brasília, v. 3, n. 5, p. 133-157, 2015. DOI: 10.20336/rbs.97. Disponível em: https://rbs.sbsociologia.com.br/index.php/rbs/article/view/154. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

PEREIRA, B. G.; SARTORI, T. L. Conceptions of ethics in research in education with LGBTQIA+ population. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023017, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.9512. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9512. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua