GENERAL CONTRIBUTIONS OF PEDAGOGICAL WORK IN MULTIGRADE CLASSES

Authors

  • Lígia Márcia Martins Universidade Estadual Paulista-UNESP
  • Ana Carolina Galvão Marsiglia Universidade Federal do Espírito Santo-UFES

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2725

Keywords:

Teaching planning, Multigrade Classes, Historical-critical Pedagogy, Historical-cultural Psychology

Abstract

This article aims at reflecting on organization of pedagogical work in multigrade classes in order to contribute to facing core problems in countryside education and public school in general. We place historically and question school grading and then discuss teaching planning (horizontally and vertically); students' grouping (establishing the difference between group and grouping) and the necessary grouping for promoting learning. We seek to provide elements that evoke analyses of graded classroom standardization. We point out that in both multigrade and graded classes there are possibilities and limits for pedagogical practice. In this regard, we invite teachers to operate towards overcoming these limits by optimizing the concrete possibilities they find, mainly those regarding multigrade classes, which are the focus of our attention in this article.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2725

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lígia Márcia Martins, Universidade Estadual Paulista-UNESP

Graduada em Psicologia pela Fundação Educacional de Bauru (atual UNESP/Bauru), Mestre em Psicologia pela PUC/SP, Doutora em Educação pela UNESP/Marília. Livre Docente em Psicologia da Educação pela UNESP/Bauru. Docente no Curso de Graduação em Psicologia da Faculdade de Ciências da UNESP/Bauru e do Curso de Pós Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da UNESP/Araraquara. Vinculada à linha de pesquisa ‘Teorias Pedagógicas, Trabalho Educativo e Sociedade’ atuando nos seguintes temas: desenvolvimento humano na perspectiva da psicologia histórico cultural, pedagogia histórico-crítica e formação de professores. 

Ana Carolina Galvão Marsiglia, Universidade Federal do Espírito Santo-UFES

Graduada em Pedagogia pela UNESP/Bauru e Doutora em Educação Escolar pela UNESP/Araraquara. Seus estudos enfocam a prática pedagógica, o desenvolvimento humano e a formação de professores nas perspectivas da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma Universidade, na linha de pesquisa “Cultura, currículo e formação de educadores”. 

Published

2014-04-15

How to Cite

MARTINS, L. M.; MARSIGLIA, A. C. G. GENERAL CONTRIBUTIONS OF PEDAGOGICAL WORK IN MULTIGRADE CLASSES. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 176–192, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i1.2725. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2725. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO