Literary reading in the educational context

Perceptions of the multiple determinations in the poem “O menino que carregava água na peneira”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10279

Keywords:

Literary reading, Act of reading, Dialectical dimensions, Dialectics in Marx

Abstract

The purpose of this study consists in presenting the multiple determinations and their dimensions found in Manoel de Barro’s poem “O menino que carregava água na peneira” for a classroom reading in order to promote the appropriation of the elaborated culture and world signification through reading. This is a research with a qualitative nature, which was lined in the historical materialist and dialectic metho, and the Historic-Cultural Theory. After having analyzed the data, it was found that the action in the classroom must be turned in a way that integrates the whole complexity demanded by the reading both in its multiple determinations and the symbolic system, forthwith the appropriation of the language in which it is culturally and historically produced. Contextualizing, the determinants present in the poem enable the reader to mobilize all their knowledge about them and establish relationships with their experiences, linking them with the work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Steffan Retkva, Universidade Estadual de Londrina

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação – UEL, Londrina/ PR

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina

Docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação – UEL, Londrina/ PR

References

ARENA, D. B. A literatura infantil como produção cultural e como instrumento de iniciação da criança no mundo da cultura escrita. In: MENIN, A. M. C. S.; GIROTTO, C. G. G. S.; ARENA, D. B.; SOUZA, R. J. (orgs.). Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado das Letras, 2010.

ARENA, D. B. Para ensinar a ler: práticas e tendências. In: MIGUEL, J. C.; REIS, M. (orgs.). Formação Docente-Perspectivas teóricas e práticas pedagógicas. Marília: Oficina Universitária, 2015.

BAJARD, E. Eles leem, mas não compreendem. Onde está o equívoco. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2021.

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BARROS, M. Exercício de ser criança. Rio de Janeiro: Salamandra, 1999.

CANDIDO, A. Literatura e sociedade. 10ª Ed. São Paulo: Ouro sobre Azul, 2008.

DAVIDOV, V. V. Teoria da atividade de estudo: contribuições de D. B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV, 2020.

DUARTE, N. A anatomia do homem é a chave da anatomia do macaco: a dialética em Vigotski e em Marx e a questão do saber objetivo da educação escolar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 71, p. 79-105, 2000. DOI: 10.1590/S0101-73302000000200004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GkhgksVWNhmjD6DnxtxdwsM/. Acesso em: 15 jul. 2023.

LEONTIEV, A. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (orgs.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1992.

LEONTIEV, A. O Homem e a Cultura. In: LEONTIEV, A. (autor). O desenvolvimento do psiquismo. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MAGALHÃES, G. M. Desenvolvimento do Psiquismo na Primeira Infância: Apontamentos para o Ensino nessa Faixa Etária. In: TULESKI, S. C.; FRANCO, A. F. (orgs.). O processo de desenvolvimento normal e anormal para a psicologia histórico-cultural: estudos contemporâneos. Maringá: Eduem, 2019.

MANGUEL, A. Uma história da leitura. São Paulo: Cia das Letras, 1997.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia Alemã (Feuerbach). São Paulo: Grijalbo, 1977.

MERETT, F. N.; FRANCO, S. A. P. Dimensões dialéticas na obra “O Filho Maldito” de Balzac: possibilidade para o desenvolvimento do ato de ler no Ensino Fundamental II. Revista Educação e Cultura Contemporânea, [S.I.], v. 16, n. 45, p. 327-347, 2019. Disponível em: https://mestradoedoutoradoestacio.periodicoscientificos.com.br/index.php/reeduc/article/view/3157. Acesso em: 15 jul. 2023.

MORETTI, V. D.; MARTINS, E.; SOUZA, F. D. Método Histórico-Dialético, Teoria Histórico-cultural e Educação: algumas apropriações em pesquisas sobre formação de professores que ensinam matemática. RIPEM- International Journal of Research in Mathematics Education, [S.I.], v. 6, n. 3, 2016. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~brolezzi/disciplinas/20172/mpm5612/vanessa.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVESTRE, P. L. S.; MARTHA, A. Á. P. "Tratado" e Exercício de ser criança: a infância entre versos, rimas e tintas. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, v. 46, p. 211-230, 2015. DOI: 10.1590/2316-40184612. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/hTyp8WSTZC6TvSqqLnmdKdd/. Acesso em: 15 jul. 2023.

VIGOTSKY, L. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. In: PRESTES, Z.; TUNES, E. (Organização e Tradução). Psicologia, Educação e Desenvolvimento, 1ed. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

VIGOTSKY, L. S. Quarta aula. O problema do meio na Pedologia. In: PRESTES, Z. (orgs.). Sete Aulas de L. S Vigoski. Sobre os Fundamentos da Pedologia. 1 ed. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018.

Published

2023-12-30

How to Cite

RETKVA, S. S.; SANTOS, A. R. de J.; FRANCO, S. A. P. Literary reading in the educational context: Perceptions of the multiple determinations in the poem “O menino que carregava água na peneira”. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023021, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10279. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10279. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua