Do you know who you're talking to? And private higher education in Brazil

Paradoxes and dilemmas for a critical interpretation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10262

Keywords:

Private higher education, Anthropology, Brazilian culture, Social rites

Abstract

This work aims to establish a dialogue on private higher education in Brazil, based on the anthropology of Roberto DaMatta. Through analyzing the author's ideas regarding everyday situations and events in higher education, the goal is to highlight dilemmas and paradoxes that need to be addressed. A proposed reflection introduces possible contributions from Brazilian anthropology to educational phenomena in private higher education, prompting the need to create alternatives and pose critical questions about existing practices in this context. The analysis of the 'jeitinho' (finding a way), hierarchy, 'do you know who you're talking to?', conservatism, and social rites aims to expand the notions commonly applied in understanding educational phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Nicodemos Martins Manfio, Centro Universitário UNISOCIESC

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Mestre em Sociologia Política Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutor em Ciências Sociais - Antropologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Coordenador do Núcleo de Estudos de Sociologia Contemporânea: Zygmunt Bauman (NESC-CNPq).

References

ALMEIDA, Alberto Carlos. A cabeça do brasileiro. Rio de Janeiro: Record, 2007.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

BONNEWITZ, Patrice. Primeiras lições sobre a Sociologia de P. Bourdieu. Tradução: Lucy Magalhães. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOSI, Alfredo. A dialética da colonização. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 2016. 496 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em: 24 maio 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2021: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2021.

DAMATTA, Roberto. O que faz o brasil, Brasil? [S. l.]: Rocco, 1984.

DAMATTA, Roberto. Conta de Mentiroso: sete ensaios de antropologia brasileira. [S. l.]: Rocco, 1993.

DAMATTA, Roberto. A Casa e a Rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. 5. ed. [S. l.]: Rocco, 1997a.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. [S. l.]: Rocco, 1997b.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Tradução: Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1994.

FERNANDES, Florestan. Análise e crítica do projeto de lei sobre diretrizes e bases da educação nacional. In: BARROS, Roque Spencer Maciel de (org.). Diretrizes e Bases da Educação Nacional. São Paulo: Pioneira, 1960. p. 217-306.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. 40. Ed. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.

HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. 26. ed. São Paulo: Cia. Das Letras, 1995.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2022. Rio de Janeiro: IBGE, 2023.

PEREIRA, Maria A. Impacto das políticas neoliberais na educação superior. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 3, n. 3, p. 71-89, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/531. Acesso em: 15 jul. 2023.

PRAXEDES, Walter Lucio de Alencar. A questão racial e a superação do eurocentrismo na educação escolar. Revista de Pedagogia Perspectivas em Educação, Caieiras, SP, v. 2, n. 1, 2008. Disponível em: https://silo.tips/download/a-questao-racial-e-a-superaao-do-eurocentrismo-na-educaao-escolar. Acesso em: 15 jul. 2023.

RIBEIRO, Darcy. Teoria do Brasil: estudos de antropologia da civilização. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

SAVIANI, Dermeval. História das idéias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SODRÉ, Nelson Werneck. Síntese de História da Cultura Brasileira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.

VEIGA, Ilma Passos. A aventura de formar professores. Campinas, SP: Ed. Papirus, 2009.

VELOSO, Fernando; FILHO, Fernando de Holanda Barbosa; PERUCHETTI, Paulo. Impactos da educação no mercado de trabalho. In: VELOSO, Fernando; FILHO, Fernando de Holanda Barbosa; PERUCHETTI, Paulo (org.). Educação e Mercado de Trabalho. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Economia, FGV, 2022. Disponível em https://ibre.fgv.br/sites/ibre.fgv.br/files/arquivos/u65/educacao_e_mercado_de_trabalho_03012022_-_final.pdf. Acesso em: 15 jul. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

MANFIO, J. N. M. Do you know who you’re talking to? And private higher education in Brazil: Paradoxes and dilemmas for a critical interpretation. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023012, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10262. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10262. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua