Child written records and scientific literacy

Focus on inquiry based science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v33i00.9496

Keywords:

Elementary School Cycle I, Scientific literacy, Inquiry based Science teaching, Written culture

Abstract

Inquiry Based Science Teaching in the early years of schooling contributes to the development of the Scientific Literacy process. In the exhibition of part of research results, the collaborating children and teachers on stage are located in a public school of medium-sized city, in the West region of São Paulo. This is a third year Elementary School group that, in cooperative action, participated in activities resulting from the organization of an Investigative Teaching Sequence entitled “Photosynthesis and Food Chain”. In it, in the immersion of the culture produced by humanity, written and scientific language activities intertwine and contribute to the formation of children's intelligence and personality, highlighting how this teaching practice involving problem solving, hypothesis raising and discussions brings positive impacts to the production of authorial texts, in which the child, when recording what he thinks and learned in class, expands his desire to express himself in his project of saying, and appropriates specifically human abilities related to writing and science. Thus, investigative activities may be a possible way to enhance the literacy process, as well as the student's involvement with the scientific culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Schneider Vieira de Moraes, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP – Brasil

Professora Assistente. Departamento de Didática. Doutorado em Educação.

Cyntia Graziella Guizelim Simões Girotto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Marília – SP – Brasil

Professora Livre Docente. Departamento de Didática. Livre-docente em Leitura e Escrita (UNESP).

Bárbara Cortella Pereira de Oliveira, Universidade Federal do Mato Grosso (UFTM), Cuiabá – MT – Brasil

Professora Adjunta. Departamento de Ensino e Organização Escolar do Instituto de Educação. Doutorado em Educação.

References

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: Problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. C. (org.) Ensino de ciências: Unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Thomson, 2006.

AZEVEDO, M. N.; ABIB, M. L. V. S. Pesquisa-ação e a elaboração de saberes docentes em Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 18, n. 1, p. 55-75, 2013. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/626b2c675b275065287beb1f75e0f511/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2032603. Acesso em: 17 abr. 2021.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BASTOS, F. et al. Da necessidade de uma pluralidade de interpretações acerca do proceso de ensino e aprendizagem em Ciências. In: NARDI, R.; BASTOS, F.; DINIZ, R. E. S. (org.). Pesquisas em ensino de Ciências: Contribuições para a formação de profesores. 5 ed. São Paulo: Escrituras Editora, 2004.

BERTOLA, A. H.; MORAES, T. S. V. Os registros gráficos no contexto do Ensino de Ciências por Investigação: Em foco o Programa de Residência Pedagógica. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, Passo Fundo, v. 4, n. 2, p. 753-775, 2021. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/11157. Acesso em: 18 jul. 2021.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto editora, 1994.

BRANDI, A. T. E.; GURGEL, C. M. A. A alfabetização científica e o processo de ler e escrever em séries iniciais: Emergências de um estudo de investigação-ação. Ciência & Educação, v. 8, n. 1, p. 113-125, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/G8X4LjgpH7GTyTFZv5pHZDg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 fev. 2021.

CACHAPUZ, A. et al. (org.). A Necessária Renovação do Ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, A. M. P. O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: CARVALHO, A. M. P. Ensino de ciências por investigação: Condições para a implementação na sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P.; SASSERON, L. H. Sequências de Ensino Investigativas (SEIs): O que os alunos aprendem? In: TAUCHEN, G.; SILVA, J. A. (org.). Educação em ciências: Epistemologias, princípios e ações educativas. 1. ed. Curitiba, PR: CRV, 2012.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: Questões e desafios para a educação. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2000

ERICKSON, F. Qualitative research methods for science education. In: FRASER, B. J.; TOBIN, K. G. (org.). International handbook of science education, part one. Massachusetts: Kluwer Academic Publishers, 1998.

GABINI, W. S.; DINIZ, R. E. S. A formação continuada, o uso do computador e as aulas de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 14, n. 3, p. 333-348, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/7kFsrDbW6fCHtv6STJxVWhb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 25 jun. 2021.

GIL, D.; VILCHES, A. Una Alfabetización Científica para el Siglo XXI: Obstáculos y Propuestas de Actuación. Investigación en la Escuela, v. 43, n. 1, p. 27-37, 2001. Disponível em: https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/7667. Acesso em: 18 maio 2021.

LORENZETTI, L.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 1, p. 37-50, mar. 2001. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/10055. Acesso em: 08 abr. 2021.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2018.

MORAES, T. S. V. O desenvolvimento de processos de investigação científica para o 1o ano do Ensino Fundamental. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-15062015-142924/en.php. Acesso em: 08 ago. 2021.

MORAES, T. S. V.; CARVALHO, A. M. P. Investigação científica para o 1º ano do ensino fundamental: Uma articulação entre falas e representações gráficas dos alunos. Ciência & Educação, v. 23, n. 4, p. 941-961, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/LSn7zcrpsZ6ZwKLLy6P3fSt/?lang=pt&format=html. Acesso em: 10 fev. 2021.

OLIVEIRA, C. M. A.; CARVALHO, A. M. P. Escrevendo em aulas de Ciências. Ciência e Educação, v. 11, n. 3, p. 147-166, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/N6NJx3jrYjm5XFsqpBhJT3C/?lang=pt&format=html. Acesso em: 13 mar. 2021.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: A proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em ensino de ciências, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2799007/mod_resource/content/1/Almejando%20a%20alfabetização%20científica%20no%20ensino%20fundamental%20a%20proposição%20e%20a%20procura%20de%20indicadores%20do%20processo.pdf. Acesso em: 06 abr. 2021.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Escrita e Desenho: Análise de registros elaborados por alunos do Ensino Fundamental em aulas de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 2, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/3977. Acesso em: 12 maio 2021.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Alfabetização Científica: Uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 1, p. 59-77, 2011. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/844768/mod_resource/content/1/SASSERON_CARVALHO_AC_uma_revisão_bibliográfica.pdf. Acesso em: 23 maio 2021.

SMOLKA, A. L. B. A criança na fase inicial da escrita: A alfabetização como processo discursivo. 8. ed. São Paulo: Cortez; 1999.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1993.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1995.

ZANON, D. A. V.; FREITAS, D. A aula de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental: ações que favorecem a sua aprendizagem. Ciências & Cognição, v. 10, p. 93-103, 2007. Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/622. Acesso em: 16 mar. 2021

ZOMPERO, A. F.; LABURU, C. E. Atividades investigativas no ensino de ciências: Aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 13, n. 03, p. 67-80, set./dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/LQnxWqSrmzNsrRzHh3KJYbQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2021.

Published

2022-03-31

How to Cite

MORAES, T. . S. . V. de; GIROTTO, C. . G. . G. S.; OLIVEIRA, B. . C. . P. de. Child written records and scientific literacy: Focus on inquiry based science teaching. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 33, n. 00, p. e022018, 2022. DOI: 10.32930/nuances.v33i00.9496. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/9496. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua