FROM LITERARY LITERACY TO THE STUDENT-AUTHOR FORMATION

Authors

  • Raquel Lazzari Leite Barbosa Unesp
  • Anderson Ibsen Lopes de Souza IFCE

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3699

Keywords:

Literacy, Autonomy, Literature

Abstract

This paper aims analyze how educational activities involving literature in class, in a perspective of literacy, are able to develop critical and argumentative skills in the students, that is, can contribute to a reflective beings formation; beings with authorship evidences in their interlocutive activities and autonomy when in contact with language. Understanding that reflection activities on literary texts have the potential of forming active role readers in communicative relationship, we will base in Rildo Cosson’s theory of literary literacy (2007), trying to understand how this process occurs among youngsters whose contact with literary works outside school is minimum or practically nonexistent, as well as understand how this cultural formation influences in the textual construction from the syntactic organization of the linguistic code.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Lazzari Leite Barbosa, Unesp

Raquel Lazzari Leite Barbosa graduou-se em Fonoaudiologia pela PUC-SP. Fez Mestrado e Doutorado em Educação, respectivamente, na PUC-SP e na Unicamp e fez Livre-docência em Didática pela UNESP. Atualmente é professora adjunto na Faculdade de Ciências e Letras-UNESP-Assis/SP e Professora Orientadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências -UNESP-Marília/SP. Coordena o Grupo de estudos e pesquisas sobre linguagem, ensino e narrativa de professores GEPLENP UNESP-Assis/SP, certificado pelo CNPq. Dedica-se ao ensino e pesquisa em Educação com ênfase em formação de professores,avaliação educacional e práticas de leitura.

Anderson Ibsen Lopes de Souza, IFCE

Professor de Língua Portuguesa e Inglesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, doutorando em Educação pela Unesp de Marília, membro do Grupo de Pesquisa Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagem, Ensino e Narrativa de Professores (GEPLENP)

Published

2016-02-29

How to Cite

BARBOSA, R. L. L.; SOUZA, A. I. L. de. FROM LITERARY LITERACY TO THE STUDENT-AUTHOR FORMATION. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 265–282, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3699. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3699. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.