A. N. LEONTIEV AND THE CRITICAL TO “LEARNING TO LEARN” IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION TEACHING

Authors

  • Ana Luiza Borges Da Silva UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Tiago Nicola Lavoura UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Marta Loula Dourado Viana UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2802

Keywords:

Activity theory, Child development, Historical-cultural psychology, Pedagogy historical-critical

Abstract

From a bibliographical and documentary about the production of knowledge in the area of Physical Education (PE), the research finds the hegemonic presence of constructivism-interactionism in epistemological and pedagogical fundamentals of teaching the PE at different levels of schooling and in particular in early childhood education. Thus, we make a critique of such conceptions of teaching confronting them with the theoretical foundations of cultural-historical psychology and pedagogy historical-critical, especially taking as reference for analyzing the contributions of activity theory of A. N. Leontiev, outlining if possibilities of teaching activities with games in the area of Physical Education in educational work with young children.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2802

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luiza Borges Da Silva, UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora de educação básica de ensino do Estado da Bahia. Especialista em Metodologia da Educação Física e do Esporte Escolar. Pesquisadora do Grupo de Estudos Marxistas em Educação - UESC.

Tiago Nicola Lavoura, UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

Professor Adjunto da UESC-Ilhéus-BA. Doutor em Educação pela UFMG. Líder do Grupo de Estudos Marxistas em Educação - UESC.

Marta Loula Dourado Viana, UESC - Universidade Estadual de Santa Cruz

Professora Assistente da UESC-Ilhéus-BA. Mestre em Educação pela Uneb. Líder do Grupo de Estudos Marxistas em Educação - UESC.

Published

2014-11-28

How to Cite

DA SILVA, A. L. B.; LAVOURA, T. N.; VIANA, M. L. D. A. N. LEONTIEV AND THE CRITICAL TO “LEARNING TO LEARN” IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION TEACHING. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 2, p. 234–252, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i2.2802. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2802. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO