Studying for what?

The necessary overcoming of the paradigm of a meaningless education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10722

Keywords:

Education, School Dropout, Youth, Underdevelopment

Abstract

This article results from the main ideas of research developed in a master’s thesis by the first author of this article entitled “O impacto da evasão escolar nos níveis de desenvolvimento na região do Alto Vale do Rio do Peixe”. The research was carried out based on bibliographic and statistical data, seeking to understand the relationship between regional underdevelopment and school dropout qualitatively. The study highlights the disconnection of students with education, which is commonly seen as a secondary choice in the face of the need for sustenance, especially in impoverished regions like the one investigated here. Persistent poverty in rural areas, on numerous occasions, forces families to choose between studying or working, which worsens the cycle of school dropout. The article also discusses the importance of contextualized and meaningful education, which is capable of engaging young people and contributing to overcoming the barriers that keep them away from school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre João Cachoeira, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Mestre em Desenvolvimento e Sociedade pelo PPGDS-UNIARP.

Joel Cezar Bonin, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Doutor em Filosofia pela PUC-PR. Professor do PPGEB e PPGDS (UNIARP).

Leonardo Aparecido de Lima da Silva, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Mestrando do PPGEB-UNIARP e Bolsista (FAPESC/CAPES) Edital n.º 06/2023.

References

ANDREOTTI, Azilde L. O governo Vargas e o equilíbrio entre a pedagogia tradicional e a pedagogia nova. HISTEDBR, Faculdade de Educação Unicamp: São Paulo, 2006. Disponível em: https://histedbrantigo.fe.unicamp.br/navegando/periodo_era_vargas_intro.html. Acesso em: 28 set. 2024.

ARAUJO, Gilda Cardoso de. Estado, política educacional e direito à educação no Brasil: "o problema maior é o de estudar". Educar em Revista, Curitiba, n. 39, p. 279–292, jan. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/bC4kV7mHZJJpvJS7bnzQQ7x/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 set. 2024

BRASIL. Decreto nº 19.402, de 14 de novembro de 1930. Cria uma Secretária de Estado com a denominação de Ministério dos Negócios da Educação e Saúde Pública. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 14 nov. 1930. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19402-14-novembro-1930-515729-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 04 set. 2024

BRASIL. Constituição (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil de 1934. Texto promulgado em 16 de julho de 1934. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 10 set. 2024.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 04 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação – FUNDEB. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/fundeb. Acesso em: 7 set. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base – Brasília, DF: Inep, 2015. Disponível em https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/plan_nacional_de_eduacion_2014-2024_lina_de_base.pdf. Acesso em 05 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2018. Disponível em http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em 05 set. 2024.

CACHOEIRA, Alexandre João; GROBE, Bianca Karine; BONIN, Joel Cesar. Michel Foucault, Escola Sem Partido e o Recrudescimento Moral de um novo “Vigiar E Punir”. Revista Direitos, Trabalho e Política Social, [S. l.], v. 9, n. 16, p. 414–448, 2023. DOI: 10.56267/rdtps.v9i16.15190. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rdtps/article/view/15190. Acesso em: 09 set. 2024.

CANO, Wilson. Crise e industrialização no Brasil entre 1929 e 1954: a reconstrução do Estado Nacional e a política nacional de desenvolvimento. Brazilian Journal of Political Economy, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 444–460, jul. 2015. Disponível em https://www.scielo.br/j/rep/a/FwKt39SvPW36Thr993KRrfF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 set. 2024

FERREIRA, Igor; GOMES, Irene. Em 2022, analfabetismo cai, mas continua mais alto entre idosos, pretos e pardos e no Nordeste. Agência IBGE Notícias, 07 jun. 2023. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37089-em-2022-analfabetismo-cai-mas-continua-mais-alto-entre-idosos-pretos-e-pardos-e-no-nordeste#:~:text=Em%202022%2C%20entre%20as%20pessoas,chegava%20a%2023%2C3%25. Acesso em: 06 set. 2024.

FERRETI, Celso João; SILVA, Monica Ribeiro da. Reforma do Ensino Médio contexto da medida provisória Nº 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LkC9k3GXWjMW37FTtfSsKTq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 07 set. 2024

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 30 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

QEDU. Retrato das Juventudes. Juventudes e trabalho. 2023. Disponível em https://juventudesetrabalho.qedu.org.br/retrato-das-juventudes/. Acesso em: 02 set. 2024.

RIBEIRO, Darcy. Ensaios Insólitos. Rio de Janeiro: Fundação Darcy Ribeiro, 2013.

SMITH, Adam. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. Trad. de Luiz João Baraúna: São Paulo: Abril Cultural, 1983.

TOKARNIA, Mariana. Mais de 5 milhões de crianças e adolescentes ficaram sem aulas em 2020. Agência Brasil, 2021. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2021-04/mais-de-5-milhoes-de-criancas-e-adolescentes-ficaram-sem-aulas-em-2020. Acesso em: 02 set. 2024.

WILSON, Sybil. E. A educação abre as portas para um mundo melhor. Educação, [S. l.], v. 34, n. 2, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8853. Acesso em: 05 set. 2024.

Published

2024-11-13

How to Cite

CACHOEIRA, A. J.; BONIN, J. C.; SILVA, L. A. de L. da. Studying for what? : The necessary overcoming of the paradigm of a meaningless education. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 35, n. 00, p. e024014, 2024. DOI: 10.32930/nuances.v35i00.10722. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10722. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Publicação Contínua