Portfolio as an assessment instrument in the biology training itinerary of the new high school in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.32930/nuances.v35i00.10401Keywords:
Novo Ensino Médio, Educational pathways in natural sciences and their technologies, Learning assessment, Reflective portfolioAbstract
Given that the Novo Ensino Médio organized the students’ curriculum between Common Path and Training Itineraries, the objective of this research was to analyze the role of the reflective Portfolio as an assessment instrument in a Training Itinerary of Natural Sciences and their Technologies in the first year of High School. The qualitative research was guided by the Action Research method in a private confessional school in the interior of the state of São Paulo. The results verified that the reflective portfolio, as an evaluation instrument, meets the characteristics of a formative assessment at the service of learning and the expectations of Brazilian curricular references and São Paulo’s. Thus, it was possible to develop the skills proposed for the Training Itinerary in High School, even with limitations of time, financial resources, limited teaching experience in carrying it out, and the challenge of students’ commitment to reflective portfolios.
Downloads
References
AMBRÓSIO, M. Avaliação, os registros e o portfólio: ressignificando os espaços educativos no ciclo das juventudes. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
ARAÚJO, F. M. R. A Avaliação Formativa e o seu impacto na melhoria da aprendizagem. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Motricidade Humana, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2015.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e outras disposições. Brasília, DF: Presidência da República, 16 fev. 2017a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017b.
BRASIL. Resolução n. 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM). Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104101-rcp004-18/file. Acesso em: 4 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Ciências da Natureza e suas tecnologias. Brasília, DF: MEC, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/novo-ensino-medio-descontinuado/itinerarios-formativos-do-novo-ensino-medio/ciencias-da-natureza-e-suas-tecnologias. Acesso em: 10 jul. 2024.
CAVALCANTI, A. M. C. C.; GURGEL, I. G. D.; GURGEL, A. M.; FENNER, A. L. D.; KNIERIM, G. S.; CORRÊA, V. S.; SANTOS, M. O. Formação-ação em promoção e vigilância em saúde, ambiente e trabalho: Interdisciplinaridade no uso de portfólio reflexivo. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 18, n. 00, e022011, 2022. DOI: 10.26673/tes.v18i00.16473.
CRISTOFARI, A. L. K; IRALA, V. B. Feedbacks e autorregulação da aprendizagem no ensino superior: uma revisão de escopo. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 71, p. 414-433, out. 2022.
DA SILVA, K. C. J. R.; BOUTIN, A. C. Novo ensino médio e educação integral: contextos, conceitos e polêmicas sobre a reforma. Educação, Santa Maria, v. 43, n. 3, p. 521-534, 2018.
DEPRESBÍTERIS, L. Avaliação educacional em três atos. São Paulo: Senac, 2004.
FERNANDES, D. Para um Enquadramento Teórico da Avaliação Formativa e da Avaliação Sumativa das Aprendizagens Escolares. In: ORTIGÃO, M. I. R.; FERNANDES, D.; PEREIRA, T. V.; SANTOS, L. (org.). Avaliar para aprender em Portugal e no Brasil: Perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento. Curitiba: Editora CRV, 2019. p. 139–164.
FERREIRA, A. M. D.; OLIVEIRA, J. L. C.; SOUZA, V. S.; CAMILLO, N. R. R. S.; MEDEIROS, M.; MARCON, S. S.; MATSUDA, L M. Roteiro adaptado de análise de conteúdo – modalidade temática: relato de experiência. J. nurs. Health. [S. l.], v. 10, n. 1, 2020.
H. CARIA, T.; SACRAMENTO, O.; MENDES, S. A construção de diários de campo no estudo do saber profissional em serviço social: uma análise metodológica. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 11, n. 26, p. 265–289, 2023.
MINAYO, M. C. de S.; GOMES, S. F. D. R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2015.
PIRES VAZ, I. M. A avaliação como um processo contínuo de aprendizagem. Revista Primeira Evolução, São Paulo, v. 1, n. 32, p. 61–66, 2022.
SÃO PAULO. Secretaria de Educação do estado de São Paulo. Ensino Médio Paulista. 2019. Disponível em: https://ensinomediopaulista.educacao.sp.gov.br/. Acesso em: 3 nov.2023.
SOUSA, L. M. S. de. Portfólios: reflexões acerca de uma estratégia de ensino-aprendizagem. Revista Multidisciplinar em Saúde, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 650-655, 2023. DOI: 10.51161/conais2023/21565.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2011.
TOLEDO, L A.; SHIAISHI, G. F. Estudo de caso em pesquisas exploratórias qualitativas: um ensaio para a proposta de protocolo do estudo de caso. Revista Da FAE, [S. l.], v. 12, n. 1. 2009.
ZUKOWSKY-TAVARES, C. Avaliação da Aprendizagem. Engenheiro Coelho: UNASPRESS: Imprensa Universitária Adventista, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nuances: estudos sobre Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribuição-NãoComercial
CC BY-NC
Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.