LITERATURE IN THE PERSPECTIVE OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER'S

Authors

  • Anderson Teixeira Rolim Unopar
  • Aline de Mello Sanfelici UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3681

Keywords:

Concept, Teachers, Literature

Abstract

This article presents the concept of literature for Portuguese Language teachers of the final years of elementary school, consulted through discursive question in a questionnaire. It seeks to understand the value of literary art to school teachers, by comparison with the literature of ideas expressed in the documents of Brazilian education and the theoretical perspectives that characterize the academic programs of Portuguese Language and Literature. It concludes that for the school teachers consulted the literary art has a fundamental value in human development and is able to rise above everyday language. It closes stating that the alignment of concepts work as a catalyst for public initiatives for the formation of readers in Brazil. Finally, it points to the need for further research on the conceptions and practices of teachers that teach readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anderson Teixeira Rolim, Unopar

Anderson Teixeira Rolim possui graduação em Letras pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), Especialização em Literatura Brasileira (UEL), Mestrado em Letras – Estudos Literários (UEL) e Doutorado em Letras – Estudos Literários pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Atualmente, é docente do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias (UNOPAR) e docente da Licenciatura em Letras (UNOPAR). Tem experiência na área de Letras, Linguagens e Comunicação, com ênfase em Literatura Brasileira e Portuguesa nas modalidades da Educação Básica e Ensino Superior. Pesquisa temas relacionados ao Ensino de Literatura, especialmente, as questões que abordam a mediação tecnológica nos espaços educativos.      

Aline de Mello Sanfelici, UTFPR

Aline de Mello Sanfelici possui doutorado e mestrado em Letras - Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e pós-doutorado junto ao programa de mestrado em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias, da Universidade Norte do Paraná (UNOPAR). Atualmente, é docente da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), em Curitiba. Atua nas áreas de Letras, Literatura, Educação e Ensino.

Published

2016-02-29

How to Cite

ROLIM, A. T.; SANFELICI, A. de M. LITERATURE IN THE PERSPECTIVE OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER’S. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 246–264, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3681. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3681. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO