THE IMPORTANCE OF ELDER/GRANDPARENTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: STRATEGIES AND SUCCESSFUL INCLUSION EXPERIENCE

Authors

  • Cláudia Daniele Barros Leite Salgueiro Universidade Católica de Pernambuco
  • Cristina Maria de Souza Brito Dias Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP
  • Larissa de Siqueira Coelho Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i3.3475

Keywords:

Inclusion, Elder people, Grandparents, Preschool education

Abstract

This article reflects on the importance of the elderly in the early education process and exposes successful situations. Analyzes issues and theoretical foundations related to the themes of human rights, inclusion and social support. This study is descriptive qualitative and used purposive sample. Field work made use of observation - of ethnographic inspiration and data analysis was done through sociological portraits. The results showed that: the parents were satisfied with the school's initiative; children and the elderly felt happy to be together ; educators extended their understanding about the inclusion of the elderly in the school context and were able to expand its activities . It is believed that this experience has important implications in terms of practice of training of teachers, the work done with families and educational practices developed in pre-school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Daniele Barros Leite Salgueiro, Universidade Católica de Pernambuco

Doutoranda em Psicologia Clínica pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP), mestra em Ciências da Saúde pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade de Pernambuco (UPE), especialista em Saúde Coletiva/ Residência Multiprofissional pela Universidade de Pernambuco (UPE), gerontóloga associada da SBGG - seccional PE, graduada em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP). É professora do Instituto Federal de Pernambuco (IFPE) e do Centro Universitário Maurício de Nassau (UNINASSAU) , campus Recife-PE.

Cristina Maria de Souza Brito Dias, Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP

Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília (1995),mestrado em Psicologia também pela Universidade de Brasília (1983) e graduação em Psicologia pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (1975). Possui especialização em Terapia familiar e de casal (1992 a 1994) e residência clínica na Clínica Pinel de Porto Alegre (1976 e 1977). É professora adjunto IV, aposentada, da Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é professora adjunto III da Universidade Católica de Pernambuco (UNICAP) e coordenadora do Programa de pós-graduação em Psicologia Clínica da UNICAP.

Larissa de Siqueira Coelho, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Published

2016-02-29

How to Cite

BARROS LEITE SALGUEIRO, C. D.; DE SOUZA BRITO DIAS, C. M.; COELHO, L. de S. THE IMPORTANCE OF ELDER/GRANDPARENTS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: STRATEGIES AND SUCCESSFUL INCLUSION EXPERIENCE. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 3, p. 174–189, 2016. DOI: 10.14572/nuances.v26i3.3475. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/3475. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO