ATTENTION DEFICIT DISORDER AND HYPERACTIVITY DISORDER: THE MEDICALIZATION AND THE COERCION IN MORAL DEVELOPMENT

Authors

  • Fabiola Colombani Unesp
  • Raul Aragão Martins UNESP
  • Alessandra de Morais Shimizu UNESP

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724

Keywords:

ADHD, Medicalization, Education, Moral development

Abstract

This paper critically discusses the diagnosis of Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder (ADHD), which concern the increasing number of referrals. Backed by a hegemonic vision and medicalized, such pathology conquered space currently and directly affects education, it transfers to the field of health issues from the field of education. In the quest for solving the problems of indiscipline and learning moves from a political- pedagogical discussion and uses the administration of drugs known as "drugs of obedience”. Thus, this article aims to trigger a reflection on the pathologizing and medicalization of childhood but also briefly highlight some control mechanisms that have been initiated over time and their implications for the moral development of the child. For both employ this discussion peculiarities of genealogical position of Foucault and the constructivist theory of Piaget.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiola Colombani, Unesp

possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista, UNESP/Assis, especialização em Psicologia Escolar e Educacional pelo CFP (Conselho Regional de Psicologia), mestrado em Psicologia pela UNESP/Assis, na linha de Infância e Realidade Brasileira. Atualmente é doutoranda em Educação pela UNESP/Marília na linha de pesquisa Psicologia da Educação: Processos Educativos e Desenvolvimento Humano, bolsista CAPES e membro do Núcleo de Medicalização do Social no Contemporâneo, do GEPEES (Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação, Ética e Sociedade) e do grupo de pesquisa Desenvolvimento sociomoral de crianças e adolescentes.

Raul Aragão Martins, UNESP

graduado em Psicologia pela Faculdade Salesiana de Filosofia Ciências e Letras de Lorena, mestre e doutor em Psicologia pela Fundação Getúlio Vargas - RJ. Livre-Docente em Psicologia da Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP.  Atualmente é professor adjunto do departamento de Educação do (IBILCE/ Rio Preto) e professor orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências, ambos da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Desenvolvimento Social e da Personalidade, atuando principalmente nos 
seguintes temas: desenvolvimento sociomoral, uso de álcool e outras 
drogas por adolescentes, desenvolvimento infantil, educação infantil e crianças e adolescentes em vulnerabilidade social.

Alessandra de Morais Shimizu, UNESP

psicóloga, mestre e doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista, UNESP. É professora assistente do Departamento de Psicologia da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Campus de Marília. Sua área de pesquisa é a Psicologia do Desenvolvimento Moral, os Instrumentos de Medida Moral e a Teoria das Representações Sociais.

Published

2014-04-09

How to Cite

COLOMBANI, F.; MARTINS, R. A.; SHIMIZU, A. de M. ATTENTION DEFICIT DISORDER AND HYPERACTIVITY DISORDER: THE MEDICALIZATION AND THE COERCION IN MORAL DEVELOPMENT. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 1, p. 193–210, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i1.2724. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2724. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO