Adapted sports and mental health

Promoting quality of life through lived experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v34i00.10164

Keywords:

Adapted Sports, Mental Health, Adapted soccer for Para-athletes

Abstract

The study addresses the intersection of adapted sports, specifically adapted football for para-athletes, and mental health. The objective is to report the experience of physical education professionals in mental health for para-athletes, aiming to manage pre-competition anxiety effectively. The research adopts a qualitative approach through an experiential account within the context of descriptive research. The results revealed that adapted sports go beyond mere physical activity, taking on the role of an agent of social transformation and promoting the empowerment of individuals with disabilities. However, it was acknowledged that para-athletes face challenges, notably pre-competition anxiety, which can negatively impact their mental well-being. In light of this realization, mental health training emerges as a strategy to assist para-athletes in anxiety management, contributing to enhancing their performance. Additionally, it was observed that this training not only benefits individuals but can also positively impact teams as a whole.

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Author Biographies

Felipe Nogueira Catunda, Universidade Estadual do Ceará

Mestrando em Ensino na Saúde (CMEPES/UECE). Especialista em Fisiologia do Exercício Físico (UECE) e em Educação Inclusiva e Gestão (PROMINAS). Graduado em Educação Física (UECE). Professor SEDUC. Coordenador Educação Especial (CREDE/CEARÁ).

Heraldo Simões Ferreira, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Saúde Coletiva (UECE). Professor Ajunto do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Ceará. Professor do Mestrado e Doutorado do Programa de Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

Stela Lopes Soares, Universidade Estadual do Ceará

Pós-Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Coordenadora do Curso de Educação Física no Centro Universitário INTA (UNINTA EAD). 

Sócrates Almeida Holanda, Universidade Estadual do Ceará

Mestrando em Ensino na Saúde (CMEPES/UECE). Especialista em Educação Escolar/FACULMINAS. Graduado em licenciatura em Educação Física (UNIFAMETRO). Professor de Educação Física na Prefeitura Municipal de Fortaleza (SMF/Ceará).

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Published

2023-12-30

How to Cite

CATUNDA, F. N.; FERREIRA, H. S.; SOARES, S. L.; HOLANDA, S. A. Adapted sports and mental health: Promoting quality of life through lived experiences. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 34, n. 00, p. e023010, 2023. DOI: 10.32930/nuances.v34i00.10164. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/10164. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

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Artigos Publicação Contínua