REFLECTING ON THE EVALUATION OF VISUAL ARTS IN TEACHING FROM THE PORTFOLIO

Authors

  • Maristani Polidori Zamperetti Universidade Federal de Pelotas (UFPel), RS
  • Cristiano Acosta Ribeiro Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v26i1.2779

Keywords:

Evaluation, Visual Arts Teaching, Teaching methodology, Portfolio

Abstract

This paper discusses theoretical / methodological issues concerning the evaluation of Visual Arts in schools investigating initially threads that link trends that characterize this discussion, attempt to investigate and understand more deeply what the meanings of evaluation action Teacher in Art compared to the initial series of elementary school students. After the official documents that bring the guidelines for Teaching Visual Arts having as deepening the questions raised regarding the evaluation will be analyzed. Finally, the text points out ways to contribute and expand on the subject tissues from the use of the portfolio as an evaluative possibility of artistic processes experienced in the classroom.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v26i1.2779

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maristani Polidori Zamperetti, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), RS

Doutora e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação (PPGE/FaE/UFPel). Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Artes Especialização Lato Sensu Área de Concentração: Artes Visuais, Terminalidades: Patrimônio Cultural, Ensino e Percursos Poéticos. Professora Adjunta no Centro de Artes da Universidade Federal de Pelotas (CA/UFPel), RS, onde ministra disciplinas na área de Fundamentos da Educação em Artes Visuais.  Coordenadora do Grupo de Pesquisa/CNPQ  “Pesquisa, Ensino e Formação Docente nas Artes Visuais”.                                              

Cristiano Acosta Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas

Graduado em Artes Visuais - Licenciatura (2010) e em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa (2014) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Especialização em Artes - Ensino e Percursos Poéticos (UFPel) - em andamento. Professor de Artes Visuais da rede pública estadual.

Published

2015-09-22

How to Cite

ZAMPERETTI, M. P.; RIBEIRO, C. A. REFLECTING ON THE EVALUATION OF VISUAL ARTS IN TEACHING FROM THE PORTFOLIO. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 26, n. 1, p. 148–162, 2015. DOI: 10.14572/nuances.v26i1.2779. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2779. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê