A ENTREVISTA COMO INSTRUMENTO DE PESQUISA SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS DE FAMÍLIAS

Authors

  • Edna Martins UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v24i3.2697

Keywords:

Families, Methodology Interview, Qualitative research, Educative practices

Abstract

The study of family has become a field of increasing researches. This work presents a report on the study of the experience on qualitative research with families from metropolitan outskirts, pointing towards a critical reflection about interviewing as a methodological instrument in comprehending this phenomenon. In light of Pierre-Bordieu’s perspective, this work approaches debates about the research that utilizes the interview, focusing psychosocial matters present in a situation in which a researcher empathizes with an interviewee. It raises the question of which are the boundaries and possibilities in the study of familial processes besides discussing power relations and inequality as well contained in the interview. It offers reinforcement to the discussion of procedures to collect data, register and transcript narratives taken from interviews of scientific investigation.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v24i3.2697

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edna Martins, UNIFESP

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1993), mestrado em Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). É professora da Universidade Federal de São Paulo - Campus Guarulhos - Unifesp. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Práticas educativas, família, institucionalização de crianças e relações étnico-raciais.

Published

2014-01-22

How to Cite

MARTINS, E. A ENTREVISTA COMO INSTRUMENTO DE PESQUISA SOBRE PRÁTICAS EDUCATIVAS DE FAMÍLIAS. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 24, n. 3, p. 15–30, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v24i3.2697. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2697. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê