BILLS ON EDUCATION MEDICALIZATION: BIOPOLITICS, CONTROL AND RESISTANCE IN CONTEMPORANEITY

Authors

  • Murilo Galvão Amancio Cruz Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP
  • Daniele de Andrade Ferrazza Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP
  • Hélio Rebello Cardoso Jr Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP

DOI:

https://doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2645

Keywords:

Medicalization of education, Psychiatric diagnoses, Biopolitical control, Bills, Resistance movements

Abstract

At present, the processes of medicalization of childhood have reached the school spaces where diagnostic labeling accompanied of prescription of psychotropic drugs proliferate. The present work aims to study through the Foucauldian genealogical approach, the process of medicalization of education, with a special attention to analysis of Brazilian bills which serve to the medicalization logics and to the study of resistance movements which emerged with the purpose of denouncing psychopathology-causing strategies. It is considered that the school spaces, subject to the disciplining processes and standardization of bodies, have gained through bills, new devices of support to the psychiatric discourses. These, by appropriating of the childhood considered problem, have spawned diagnoses and psychopharmacological drugs, process that has been faced by resistance movements identified with proposals for enhancement of the plurality of life.

http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i2.2645

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Author Biographies

Murilo Galvão Amancio Cruz, Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP

Graduando em psicologia pela Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus Assis. Membro do grupo de pesquisa (CNPQ) "Deleuze/Guattari e Foucault, elos e ressonâncias". Membro do Núcleo de Pesquisas "Medicalização do Social no Contemporâneo da UNESP/Assis", vinculado ao Fórum sobre Medicalização da Educação e da Sociedade. Bolsista de iniciação científica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP).

Daniele de Andrade Ferrazza, Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP

Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus Assis. Coordenadora do "Núcleo de Pesquisas Medicalização do Social no Contemporâneo da UNESP/Assis", vinculado ao Fórum sobre Medicalização da Educação e da Sociedade. Professora do curso de graduação em Psicologia das Faculdades Integradas de Ourinhos (FIO).

Hélio Rebello Cardoso Jr, Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Assis-SP

Professor Adjunto Livre-Docente em filosofia da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus Assis.  Atua, principalmente, na área de filosofia contemporânea, com ênfase em ontologia. Coordenador do grupo de pesquisa (CNPQ) "Deleuze/Guattari e Foucault, elos e ressonâncias"."

Published

2014-11-28

How to Cite

CRUZ, M. G. A.; FERRAZZA, D. de A.; CARDOSO JR, H. R. BILLS ON EDUCATION MEDICALIZATION: BIOPOLITICS, CONTROL AND RESISTANCE IN CONTEMPORANEITY. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 25, n. 2, p. 210–233, 2014. DOI: 10.14572/nuances.v25i2.2645. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2645. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos - FLUXO CONTÍNUO