O O USO DO SOLO COMO ATIVIDADE DE INCLUSÃO E APRENDIZAGEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35416/2024.9600

Keywords:

Deficientes visuais, Materiais didáticos táteis, Habilidades sensoriais, Morfologia do solo, Educação em solos

Abstract

The inclusion of students with disabilities in teaching and their learning are some of the challenges faced by teachers and students. This work aimed to propose some activities for inclusion of people with visual impairments, using the soil for the development of skills and learning. A practical field class or adapted to the classroom, is proposed so that all students, visually impaired or not, can carry out the morphological analysis of the soil. Some materials must be prepared for the visually impaired student before the practical class, so that he can perceive and understand with some characteristics of the soil. At the end, it is possible to raise a discussion in the classroom on subjects related to soil and present in the National Curricular Parameters for Geography and in textbooks.

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Author Biography

Fabrício de Araújo Pedron, Universidade Federal de Santa Maria

Engenheiro Agrônomo pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2002), com graduação sanduiche na Michigan State University - MSU/USA (1998-1999), Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciência do Solo pela UFSM (2005).

Atualmente é Professor do Departamento de Solos da UFSM.

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Published

2024-08-28

How to Cite

SANCHES SUZUKI, L. E. A.; DE ARAÚJO PEDRON, F. O O USO DO SOLO COMO ATIVIDADE DE INCLUSÃO E APRENDIZAGEM. Geografia em Atos (Online), Presidente Prudente, v. 8, n. 1, p. e024008, 2024. DOI: 10.35416/2024.9600. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/geografiaematos/article/view/9600. Acesso em: 27 sep. 2024.

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