NOVAS ABORDAGENS EM PROCESSOS EDUCACIONAIS BASEADOS EM INFORMATIZAÇÃO E ALTA TECNOLOGIA DE COMUNICAÇÃO


NUEVOS ENFOQUES EN PROCESOS EDUCATIVOS BASADOS EN INFORMATIZACIÓN Y ALTAS TECNOLOGÍAS DE COMUNICACIÓN


NEW APPROACHES IN EDUCATIONAL PROCESSES BASED ON INFORMATIZATION AND HIGH COMMUNICATION TECHNOLOGIES


Dmitry Vladimirovich RAKHINSKY1 Tatyana Aleksandrovna TSYTSKUN2 Maxim Anatolyevich BOYARSKY3 Oleg Ernstovich PUCHKOV4

Denis Sergeevich CHERNYI5


RESUMO: O artigo examina vários fatores que levam à transformação das instituições sociais tradicionais. Tal situação é em grande parte determinada pelas novas tecnologias da informação. Os autores provam que isto se deve em grande parte à rapidez na obtenção de informações e à possibilidade de encaminhar os fluxos de informação na direção necessária para determinados assuntos. Os autores não se concentram apenas nos efeitos positivos obtidos com o uso das tecnologias da informação na esfera social. Eles também prestam atenção especial à influência ambígua dos gadgets no sistema existente de gestão da sociedade. Foram analisados os fatores que desempenham um papel fundamental na formação de um mecanismo mais eficaz para a gestão de uma sociedade, onde cada membro da mesma possui recursos significativos de informação. As tecnologias da informação afetam fundamentalmente a formação de novas relações dentro da sociedade, que se baseia em tradições históricas e valores espirituais e morais.


PALAVRAS-CHAVE: Tecnologias da informação. Instituições sociais. Sociedade da informação.


1 Professor V.F. Voino – Universidade Médica Estadual Yasenetsky Krasnoyarsk – Krasnoyarsk – Rússia. Universidade Agrária do Estado de Krasnoyarsk – Krasnoyarsk – Rússia; Universidade Federal da Sibéria, Krasnoyarsk - Rússia. Professor. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4971-7523. E-mail: siridar@mail.ru

2 Universidade Estadual de Kuban – Krasnodar – Rússia. Professor Sênior. ORCID: https://orcid.org/0000-0002- 6002-5002. E-mail: tanya_nvrsk@mail.ru

3 Universidade Federal da Sibéria – Krasnoyarsk – Rússia. Professor Assistente. ORCID: https://orcid.org/0000- 0003-0380-594X.

4 Colégio Aberto da Cidade de Novosibirsk – Novosibirsk – Rússia. Professor Assistente. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3954-290X. E-mail: op505@mail.ru

5 Universidade Federal da Sibéria – Krasnoyarsk – Rússia. Professor Assistente. ORCID: https://orcid.org/0000- 0003-3388-196X. E-mail: olga280161@mail.ru


RESUMEN: El artículo examina varios factores que conducen a la transformación de las instituciones sociales tradicionales. Tal situación está determinada en gran medida por las nuevas tecnologías de la información. Los autores demuestran que esto se debe en gran parte a la rapidez de obtención de información, así como a la posibilidad de reenviar flujos de información en la dirección necesaria para determinados temas. También prestan especial atención a la influencia ambigua de los dispositivos en el sistema existente de gestión de la sociedad. Se han analizado los factores que juegan un papel fundamental en la formación de un mecanismo más eficaz de gestión de una sociedad, donde cada miembro de la misma posee importantes recursos de información. El artículo muestra que las tecnologías de la información afectan fundamentalmente la formación de nuevas relaciones dentro de la sociedad, que se basan en tradiciones históricas y valores espirituales y morales.


PALABRAS CLAVE: Tecnologías de la información. Instituciones sociales. Sociedad de información.


ABSTRACT: The article examines various factors that lead to the transformation of traditional social institutions. Such a situation is largely determined by new information technologies. The authors prove that this is largely due to the speed of obtaining information, as well as the possibility of forwarding information flows in the direction necessary for certain subjects. The authors focus not only on the positive effects obtained from the use of information technologies in the social sphere. They also pay special attention to the ambiguous influence of gadgets on the existing system of management of society. The factors that play a fundamental role in the formation of a more effective mechanism for managing a society, where each member of it owns significant information resources, have been analyzed. Information technologies fundamentally affect the formation of new relationships within society, which is based on historical traditions and spiritual and moral values.


KEYWORDS: Information technologies. Social institutions. Information society.


Introdução


A atualização dos problemas causados pelas peculiaridades da política social não apenas no nível de estados específicos, mas também em todo o mundo é determinada pelo estado de transição da sociedade russa. Tal transformação requer não apenas um repensar das condições socioeconômicas e sociopolíticas alteradas, mas também uma nova interpretação dos significados socioculturais. Em particular, a formação de um sistema de informação unificado formado como resultado da fusão de equipamentos audiovisuais, de telecomunicações e eletroeletrônicos intensifica significativamente a atividade de várias instituições sociais.

O aumento acentuado dos fluxos de informação no mundo moderno levou à ativação da sociedade civil, uma vez que facilita o acesso a informações que antes não podiam ser acessíveis a todos, o que é especialmente importante quando se trata de pessoas com


deficiência, que, em muitas respeitos, devido ao desenvolvimento de altas tecnologias, ganharam acesso a muitos recursos e infraestruturas (KURBATOVA; AISNER; NAUMKINA, 2020). A capacidade de analisar não apenas a própria experiência sócio- histórica, mas também a experiência transmitida por vários sistemas sociais está sendo revivida. Isso leva ao surgimento de um novo tipo de modelo socioeconômico que requer estudo adequado de diferentes abordagens (RUBLEV; BOGDANOVA; KURBATOVA; KRASNOUSOV; KOLMAKOV, 2020).

A relevância do estudo dos problemas causados pela nova orientação funcional das instituições sociais na sociedade da informação consiste na mudança das relações sujeito- objeto no contexto das novas tecnologias da informação.


Metodologia


As peculiaridades do funcionamento de qualquer sistema social se manifestam principalmente no fato de que o sujeito da gestão da sociedade, se estiver ciente do estado natural de uma determinada sociedade, ajuda-o a incorporar o modelo de vida que lhe permite resistir ao crescimento da entropia social, contribuindo para a sua melhoria. Se partirmos da tese de que o conceito de gestão social é uma imagem da realidade da vida pública, então essa disposição é considerada uma espécie de fundamento para estudar o problema da gestão antientrópica da sociedade (CHURINOV, 2007).

Compreender o novo papel dos recursos de informação na transformação das instituições sociais pressupõe uma consciência das novas características que a emergente sociedade da informação carrega, determinada pelo crescimento da influência da informação em todas as suas manifestações e tipos, bem como a expansão e complicação das esferas da vida humana. Além disso, o conceito de sociedade da informação e os termos relacionados que registram as mudanças na vida das pessoas modernas se manifestam em diversos fatores: linguagens de comunicação; categorias econômicas; novos processos tecnológicos. Todas essas tendências levam ao fato de que há uma constante complicação das áreas temáticas do conhecimento social na filosofia moderna, incluindo a esfera da gestão. Pode-se argumentar que o surgimento de novos mecanismos de informação na esfera pública levou não apenas a uma mudança no espaço de comunicação, mas também afetou significativamente a atuação dos mecanismos que interagem entre a sociedade e as autoridades.

Isso se refletiu em diversas formas de manifestação, o que levou à necessidade de adequada formação e requalificação dos sujeitos participantes das relações da nova formação.


Como resultado, há a necessidade de formar novas abordagens nos processos educacionais baseados na informatização e nas altas tecnologias de comunicação (IVANOVA; SHCHEBLYAKOV; KURBATOVA; RAHINSKY; KUZHLEVA, 2020).

O sistema educacional desempenha um papel fundamental na formação do pensamento inovador de massa da população que, em todos os níveis, desde a pré-escola e terminando na educação profissional, em termos de conteúdo, métodos e tecnologias de formação, se depara com a tarefa de focar na formação e desenvolvimento de habilidades e competências necessárias para a atividade inovadora (AISNER; GONCHAREVICH; ERAKHTINA; EROSHINA; KUSHASHEV; LITVINOVA; LOGVINOV; LUNEV; LUNEVA; MALIMONOV; MASLOVSKY; MINEEV; NAKONECHNAYA; RAVOCHKIN; RAKHINSKY; ROSTOVSTEVA; SIN 'KOVSKAYA; SHAIDUROVA; SHEPELEVA, 2019).


Discussão


Novas ameaças estão surgindo na sociedade da informação devido à capacidade de penetração das mais recentes tecnologias de informação, que nos obrigam a ajustar não apenas sistemas práticos específicos projetados para evitar ameaças emergentes não tradicionais, mas também desenvolver disposições teóricas para essas tendências. A essência das novas ideias sobre o sistema de segurança depende em grande parte do reconhecimento da naturalidade desta sociedade, quando o sistema de gestão ajuda a implementar um modelo de vida que cria condições para combater de forma independente o crescimento das entropias sociais, enquanto se auto-aperfeiçoa (PFANENSHTIL; YATSENKO, 2021).

O estudo das peculiaridades da atividade das instituições sociais na emergente sociedade da informação envolve o estudo da sociosfera, que está sempre próxima do estado de equilíbrio, mas estão criadas as condições para avançar para um nível mais elevado de homeostase. Obedecendo à lei da reprodução ampliada, tal sistema social sobe seguindo o princípio do maior ou cai seguindo o princípio do menor (KUSHELEV, 2018). Como os mecanismos de gestão têm raízes históricas, as opções para sua implementação são determinadas pela própria sociedade. No entanto, este processo é da natureza da interação e é devido a muitas condições objetivas e fatores subjetivos, então, em um determinado estágio, há um problema de eficiência e limitações inevitáveis no uso da experiência das sociedades vizinhas. Além disso, tal troca de experiência é sempre baseada em certas atitudes axiológicas características de uma determinada sociedade, portanto, os recursos de informação e seu uso


hábil desempenham um papel importante na formação tanto de instituições sociais individuais quanto de toda a sociedade. No entanto, as oportunidades de informação que surgiram sugerem novas opções de relação entre pessoa e poder, que se manifestam não apenas no acesso aos recursos de informação, mas também na oportunidade de usá-los, contornando as estruturas oficiais de poder. Com isso, a sociedade muda os sistemas de valores dominantes, as prioridades de vida e determina a ordem para um novo tipo de personalidade sociopsicológica moderna que está em demanda nesta sociedade (MALIMONOV; BAKSHEEV; RAKHINSKII; SINKOVSKAYA, 2016).

Tradicionalmente, a eficácia das atividades das instituições sociais era determinada por vários critérios principais, entre os quais a correção da formulação e implementação das próximas tarefas dependia em grande parte da cultura corporativa adotada em uma determinada equipe. É bastante natural que a contabilidade da comunicação profissional e de massa, que está sujeita a mudanças periódicas e em constante transformação em novas formas sociais, surja aqui em primeiro lugar.

A nova orientação funcional das instituições sociais na sociedade da informação também dá vida a novas formas de atuação de todos os mecanismos de gestão. Em particular, nas últimas décadas, um estrato social vem surgindo e imediatamente adquire cada vez mais oportunidades, abusando do monopólio da informação, e isso é feito por representantes de tais grupos para manipular a consciência de um número significativo de pessoas. Além disso, a eficácia dos métodos de gestão depende em grande parte da otimização dos modos de implementação dos padrões profissionais online na atividade prática da sociedade (VATAGINA, 2017). Esses processos são implementados com sucesso com a ajuda da cultura de massa, que inclui os resultados das atividades de várias instituições sociais. Além disso, é impossível atingir esses objetivos sem um alto nível de monopólio do conhecimento científico e, como se sabe, tais oportunidades em toda a sua diversidade estão disponíveis apenas dentro de um determinado grupo de especialistas que atuam como intermediários.

O fato é que os representantes da classe gerencial, que têm acesso prioritário à informação, são intermediários não apenas no nível da produção. Sagatovskii (2004) destaca com razão que eles controlam a esfera da distribuição, e também atuam ativamente na fase de consumo dos resultados das atividades produtivas, “exercendo o controle, contribuindo para a organização das conexões necessárias, entregando recursos, etc”. (p. 158, nossa tradução). Parece bastante natural que uma parte significativa dos representantes de várias instituições sociais não seja produtora não apenas de produtos reais, mas mesmo de ideias. Pode-se


afirmar que o estrato social especificado em relação às atividades de gestão amplia o alcance de suas capacidades a partir da altura de sua posição. Tais situações agravam o problema da atuação das instituições sociais na sociedade da informação porque demonstram o grau de consciência e responsabilidade dos representantes do governo nos casos em que há discrepância entre interesses e objetivos privados e públicos.

A informação estimula a atividade daquelas instituições sociais que podem atuar como fator de justificação de qualquer forma de universalização do espaço social. Neste caso, impõe-se uma versão neorrealista do progresso social, pelo que se procura concretizar um projeto ideal de história com fases históricas naturais, posicionada como universal para todos os tempos e povos. Tal abordagem ignora a identidade sociocultural das sociedades individuais que se tornaram objetos da globalização. Contudo, se


o estado e as autoridades não interferem nos processos dentro do país, então muito em breve não haverá nem este poder nem este estado. A democracia liberal é um processo de exportação, com a ajuda do qual as autoridades querem privar a função principal – a gestão dos processos sociais. Tal poder se desintegra e desaparece. (STARIKOV, 2016, p. 148, tradução nossa)


Resultados


A falta de uma classificação completa das instituições sociais dificulta o estudo das características de suas atividades na sociedade da informação, onde há uma transformação do desenvolvimento intelectual de novos espaços científicos, institucionais, socioculturais. Além disso, a estrutura econômica dos países que se posicionaram como socialistas está mudando no mundo moderno, pois os representantes de seus mecanismos de gestão devem levar em conta a necessidade de percepção e conscientização de verdades e teorias científicas antes inaceitáveis. Tais processos estimulam significativamente o desenvolvimento de novos conceitos no campo da teoria econômica e da sociologia, que, “inclusive pelos processos transformacionais ocorridos nos países pós-socialistas, está renascendo” (KUZNETSOVA, 2019, p. 124, nossa tradução). Em termos da Rússia, vem à tona a necessidade de maior aperfeiçoamento das teorias do estado de bem-estar social e da teoria do desenvolvimento sustentável.

A simplificação do acesso aos recursos de informação, surgida devido às mais recentes tecnologias de informação, conduz também a uma alteração significativa das funções que tradicionalmente eram atribuídas às instituições sociais, o que permite resolver muitos problemas, contornando determinadas estruturas de gestão. É bastante natural que no processo


de transformação das instituições sociais que se desfizeram de algumas de suas funções tradicionais, a relação entre o Estado e a sociedade que se desenvolveu historicamente em uma determinada sociedade se torne de grande importância.

Também é de grande importância determinar seu lugar em uma determinada sociedade, bem como desenvolver sua atitude em relação aos processos sociais que ocorrem nela. A orientação para a satisfação dos interesses pessoais torna-se a meta para uma parte significativa da geração mais jovem. Como excelente exemplo, podemos citar a situação que se desenvolveu em uma instituição social como a família, onde os principais processos de transformação das relações são a formação de novas orientações de valor baseadas no desejo de maximizar a liberdade pessoal e a prioridade do consumo material (MALIMONOV; RAKHINSKY; SINKOVSKAYA; KOROL; AISNER; BERSHADSKAYA; TRASHKOVA,

2018). Se tais atitudes de valor já se desenvolveram, passam a dificultar a formação de vínculos verticais e horizontais estáveis na sociedade, que podem ser considerados como base para a estabilização social. Também é importante ressaltar que a formação de fortes laços horizontais indica que a sociedade possui certas diretrizes morais, pelas quais se constroem relações construtivas com outros grupos sociais.

A nova orientação funcional das instituições sociais na sociedade da informação é em grande parte porque elas são projetadas para resolver as contradições que as últimas tecnologias da informação carregam. A maioria dessas contradições, via de regra, é observada entre os processos objetivos na sociedade e as necessidades crescentes da sociedade em personalidades culturalmente desenvolvidas que representam uma nova realidade informacional. Isso porque o uso de gadgets permite agilizar os processos de gestão, mas não contribui para o desenvolvimento das instituições sociais individuais. Como resultado da introdução das altas tecnologias da informação, um estilo de pensamento tecnocrático está se formando gradualmente na sociedade, tornando-se dominante, o que se manifesta no reconhecimento da estrita dependência de todos os fenômenos sociais de descobertas técnicas inovadoras. Tal estilo de vida e estilo de pensamento gradualmente transforma uma pessoa de um potencial criador em um objeto de manipulação, porque a priva da possibilidade de autocriação. Em uma comunidade dessas pessoas, uma pessoa pode realizar atividades com base em instruções estabelecidas e, portanto, a informatização desse processo pode desempenhar um papel positivo na consolidação de uma determinada sociedade, mas ela não se sente responsável por sua vida, porque não agir de acordo com o livre arbítrio.


A nova orientação funcional das instituições sociais, devido às peculiaridades da formação da sociedade da informação, amplia significativamente os limites do espaço social moderno, formado a partir de uma enorme variedade de condições de existência da sociedade, que, naturalmente, inclui aspectos naturais, históricos e fatores sociais. Todavia, na sociedade da informação, criam-se condições para a rejeição e maior destruição do modelo de mundo que reivindica injustamente um papel dominante no espaço regional ou global. Por sua vez, sobressai o modelo mais adequado às condições históricas e sociais de desenvolvimento de uma determinada sociedade. A situação sociocultural cria certas condições para a atuação das instituições sociais, portanto, pode-se afirmar que está se formando um ambiente social específico, que é percebido como um sistema de influências e condições para a preservação da identidade sociocultural da sociedade.

A natureza especial das atividades das instituições sociais no contexto da formação da sociedade da informação se manifesta no fato de que a informação desempenha um papel cada vez mais proeminente em todas as esferas da atividade social da sociedade. Por isso, muitos coletivos têm sido designados nos últimos anos pelo termo “comunidades online” (CASTELLS, 2000, p. 16). Isso confirma o fato de que a informatização da sociedade muda radicalmente as formas e métodos tradicionais de atuação das instituições sociais tradicionais. A eficiência das comunicações de informação dos assinantes também tem um impacto significativo nas atividades das instituições sociais. Um papel importante é desempenhado pelas especificidades da disseminação de informações de massa por meio de novos sistemas de informação, que atingem objetos específicos de sua influência no menor tempo possível. A prática do desenvolvimento social moderno mostra que os processos de atividade da vida da sociedade com todas as suas instituições sociais são acelerados devido às tecnologias da informação, que correspondem às novas necessidades sociais do homem e da humanidade. O aumento dos recursos de informação forma naturalmente novas necessidades nas amplas camadas da população, que funciona como o principal incentivo para o desenvolvimento das

instituições sociais.

As transformações que ocorrem sob a investida da digitalização generalizada fazem mudanças no modo de vida habitual (AYSNER; NAUMOV, 2021). Atualmente, a Rússia está passando pelo processo de transição para a economia digital em diversas esferas e áreas (KURBATOVA; AISNER; NAUMKINA, 2019). Por exemplo, o desenvolvimento da sociedade moderna é impensável sem o desenvolvimento da educação (AYSNER; TRASHKOVA, 2017). A economia do país, sua civilização e o nível cultural da sociedade


são baseados nesse conceito. A educação como instituição social pode ser representada como um sistema de certo tipo e de uma forma específica organizada, gerida e interconectada com estruturas sociais (instituições, organizações, associações) e com indivíduos que garantem que as pessoas e as instituições públicas atendam às suas necessidades e interesses educacionais. Profissional de sucesso (TERESHONOK; AISNER; BERSHADSKAYA, 2015), assim como qualquer outra atividade, é impossível no século XXI sem o uso produtivo de inovações e tecnologias de ponta (KURBATOVA; AISNER; NAUMOV, 2020).

O projeto prioritário no campo da educação “Ambiente educacional digital moderno na Federação Russa” foi aprovado pelo Governo da Federação Russa em 25 de outubro de 2016, como parte da implementação do programa estadual “Desenvolvimento da Educação” (RUSSIA, 2017). A implementação deste projeto permitirá assegurar a ampla disseminação de conhecimento e informação através da sua transformação em produtos educativos digitais (AISNER, 2019; AYSNER; NAUMOV, 2020), utilizando a aprendizagem online e criando condições favoráveis à comunicação científica, formação e criatividade ao longo da vida (AYSNER; BERSHADSKAYA; BOGDAN, 2015) em formas convenientes e em tempo conveniente (AYSNER, KURBATOVA, 2019).

A ampliação do espaço funcional das atividades das instituições sociais também se deve às tendências contraditórias características do período da sociedade da informação. Uma pessoa moderna está quase constantemente em determinadas redes sociais, aumentando significativamente suas capacidades de comunicação e em termos psicológicos não deve se sentir mais isolada da comunidade humana. Cada pessoa tem uma oportunidade real de obter rapidamente as informações necessárias sobre a maioria dos eventos significativos do nosso tempo que ocorrem em todas as partes do nosso planeta. Qualquer pessoa na sociedade, estando constantemente incluída no espaço global da informação, sente-se participante em todos os eventos mundiais. Uma pessoa da sociedade da informação não é capaz de desempenhar uma parte significativa das funções sem um suporte constante de informação, e as tecnologias da informação são atualizadas regularmente. Uma vez que uma pessoa moderna tem acesso a recursos de informação atualizados, ela forma um sentido psicológico especial de seu envolvimento nos principais eventos que ocorrem, inclusive fora de seu ambiente social. Por outro lado, a globalização da esfera informacional da sociedade traz consequências bastante perceptíveis em todas as esferas da existência humana, o que leva à alienação não só de uma pessoa da sociedade, mas também aumenta as contradições entre os indivíduos.


Uma consequência importante da introdução das mais recentes tecnologias de informação são também as especificidades das atividades das instituições sociais, devido à crescente orientação informática de toda a cultura social. Tais tecnologias, bem como as ferramentas informáticas que as implementam, adquirem as características de uma nova cultura da sociedade, que passa a ser parte integrante da interação entre os diversos participantes de todos os processos sociais, o que dá razão para denominar este período da história de humanidade a era da cultura da informação (KINELEV, 2007).

Nas últimas décadas, tem havido uma importante conscientização da estreita relação entre o estado do espaço informacional da sociedade e as possibilidades de alcançar os objetivos e interesses principais não apenas de uma pessoa, mas também do estado e da sociedade. É por isso que a maioria dos países do mundo, incluindo a Rússia, percebeu a necessidade de desenvolver e adotar suas doutrinas nacionais no campo da segurança da informação, que se tornou a base de sua política estatal nessa área (KOLIN, 1996).

Uma característica importante que determina em grande parte as especificidades das atividades das instituições sociais na sociedade da informação é que o poder secular na vida da Rússia sempre foi um elo mais fraco em relação ao poder espiritual. O problema também é agravado pelo fato de que a formação caótica do espaço social eletrônico está gradualmente se tornando parte integrante da vida da sociedade. Tal situação provoca uma ruptura nos laços tradicionais dos principais sujeitos ativamente envolvidos no desenvolvimento da sociedade, e os recursos midiáticos modernos, representados principalmente pelos meios de comunicação, nas condições da sociedade da informação visam à formação de uma personalidade tipo consumidora. Como resultado de tal política, o vetor ideológico da mídia moderna se constitui como líder, excluindo um ponto de vista alternativo. Em particular, uma diminuição perceptível no nível ético da informação histórica leva à destruição dos padrões culturais e morais de comportamento, o que se deve em grande parte à comercialização da mídia. A situação atual, com fluxos de informação cada vez mais caóticos, sugere uma atitude mais atenta ao espaço midiático que está se formando, o que implica um controle adequado tanto do Estado quanto das instituições sociais relevantes (AVDEEVA, 2015, p. 88).


Considerações finais


A preservação da integridade social e da identidade sociocultural está intimamente ligada ao problema da correlação de valores básicos, cujos portadores podem ser representados no nível de qualquer instituição social. A nova orientação funcional das instituições sociais determina as características de todas as manifestações de suas atividades na sociedade da informação. Gradualmente, a questão da necessidade de preservar as atitudes axiológicas que podem superar a crescente alienação entre os diferentes grupos sociais torna- se uma prioridade. As últimas décadas mostraram que a imposição forçada de formas alheias de governança da sociedade não pode se tornar a base da nova ordem mundial, porque ignorar as formas tradicionais de existência de uma determinada sociedade a coloca em um limite perigoso, além do qual a perda da identidade sociocultural é possível.

Os povos da Rússia sempre lutaram por uma ordem mundial harmoniosa, então hoje há uma chance não apenas de salvar sua soberania, mas também de dar um exemplo a outros povos de como preservar sua identidade e soberania em um espaço de informação caótico. A preservação e o desenvolvimento da cultura nacional por meio das modernas tecnologias da informação contribuirão naturalmente para esse processo. Todavia, “a subestimação tanto da diversidade cultural quanto da unidade civilizacional da comunidade mundial continua sendo a linha dominante de comportamento dos maiores estados do mundo moderno” (CHUMAKOV, 2018, p. 33).

Assim, as instituições sociais podem atuar como base da sociedade moderna e integrar-se harmoniosamente aos mecanismos de gestão se as mais recentes tecnologias da informação desempenharem um papel criativo, não destrutivo e contribuírem para uma combinação harmoniosa das formas tradicionais e modernas de gestão da sociedade.


REFERÊNCIAS


AISNER, L. Y. “Smart” education system for digital society. In: PROBLEMY SOVREMENNOI AGRARNOI NAUKI. MATERIALY MEZHDUNARODNOI NAUCHNOI KONFERENTSII [PROBLEMS OF MODERN AGRICULTURAL SCIENCE. MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE], 2019,

Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2019. p. 368-371.


AISNER, L. Y.; GONCHAREVICH, N. A.; ERAKHTINA, E. A.; EROSHINA, A. A.; KUSHASHEV, D. V.; LITVINOVA, V. S.; LOGVINOV, A. M.; LUNEV, V. V.; LUNEVA,

T. A.; MALIMONOV, I. V.; MASLOVSKY, V. P.; MINEEV, V. V.; NAKONECHNAYA,

E. V.; RAVOCHKIN, N. N.; RAKHINSKY, D. V.; ROSTOVSTEVA, M. V.;


SIN'KOVSKAYA, I. G.; SHAIDUROVA, O. V.; SHEPELEVA, Y. S. Aktualnye

psikhologo-pedagogicheskie, filosofskie, ekonomicheskie i yuridicheskie problemy sovremennogo rossiiskogo obshchestva: Kollektivnaya monografiya [Actual psychological, pedagogical, philosophical, economic and legal problems of modern Russian society: A collective monograph]. Ulyanovsk: Zebra, 2019. Disponível em: http://scholar.sfu-kras.ru/publication/39252814. Acesso em: 17 dez. 2021.


AVDEEVA, E. A. Mediavospitanie kak otvet na vyzovy nashego vremeni [Media education as a response to the challenges of our time]. Filosofiya Obrazovaniya, n. 2(59), p. 85-92, 2015.


AYSNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V.; BOGDAN, O. V. Theoretical platform of ICT for teaching adults. Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences, Krasnoyarsk, v. 8, n. 11, p. 2212-2219, 2015. DOI: https://doi.org/10.17516/1997-

1370-2015-8-11-2212-2219


AYSNER, L. Y.; KURBATOVA, S. M. Razvitie tsifrovoi gramotnosti kak uslovie formirovaniya sovremennoi tsifrovoi obrazovatelnoi sredy [Development of digital literacy as a condition for the formation of a modern digital educational environment]. In: PRIORITETNYE VEKTORY RAZVITIYA PROMYSHLENNOSTI I SELSKOGO KHOZYAISTVA. MATERIALY 2OI MEZHDUNARODNOI NAUCHNO- PRAKTICHESKOI KONFERENTSII [PRIORITY VECTORS FOR THE DEVELOPMENT OF INDUSTRY AND AGRICULTURE. MATERIALS OF THE 2ND INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE], 2., 2019, Makeevka. Proceedings […].

Makeevka: State educational institution of higher professional education “Donbass Agrarian Academy”, 2019. p. 12-17.


AYSNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Sotsialnaya rol tsifrovizatsii v transformatsii uslovii zhizni sovremennogo obshchestva [The social role of digitalization in transforming the living conditions of modern society]. In: VYSOKOTEKHNOLOGICHNOE PRAVO: GENEZIS I PERSPEKTIVY. MATERIALY 2OI MEZHDUNARODNOI MEZHVUZOVSKOI NAUCHNO-PRAKTICHESKOI KONFERENTSII [HIGH-TECH LAW: GENESIS AND PROSPECTS. MATERIALS OF THE 2ND INTERNATIONAL INTERUNIVERSITY

SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE], 2., 2021, Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2021. p. 15-21.


AYSNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Tsifrovizatsiya obrazovaniya: k voprosu o sozdanii i funktsionirovanii tsifrovoi obrazovatelnoi sredy [Digitalization of education: on the creation and functioning of a digital educational environment]. In: PROBLEMY SOVREMENNOI AGRARNOI NAUKI. MATERIALY MEZHDUNARODNOI NAUCHNOI KONFERENTSII [PROBLEMS OF MODERN AGRICULTURAL SCIENCE. MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE], 2020,

Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2020. p. 391-393.


AYSNER, L. Y.; TRASHKOVA, S. M. Rol obrazovaniya v formirovanii lichnosti [The role of education in the formation of personality]. Kazanskaja Nauka [Kazan Science], Kazan, n. 10, p. 126-128, 2017.


CASTELLS, M. Informatsionnaya epokha: Ekonomika, obshchestvo i kultura


[Information age: economy, society, and culture]. Moscow: SU HSE, 2000.


CHUMAKOV, A. N. Kulʹturno-civilizacionnye issledovanija: ih rolʹ i cennostʹ v globalʹnom mire [Cultural and Civilization Studies: Their Role and Value in a Global World]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 27 “Globalistika i geopolitika” [Bulletin of Moscow University. Series 27. Globalistics and geopolitics], Moscow, n. 1, p. 30-44, 2018.

Disponível em: https://elibrary.ru/item.asp?id=35233835. Acesso em: 17 dez. 2021.


CHURINOV, N. M. Sovershenstvo slova i dela [Perfection in word and deed]. Teoriya i Istoriya [Theory and History], n. 1, p. 21-28, 2007.


IVANOVA, N. G.; SHCHEBLYAKOV, E. S.; KURBATOVA, S. M.; RAHINSKY, D. V.;

KUZHLEVA, A. A. Information and communication technologies and their use in additional and higher education. Journal of Physics: Conference Series, Bristol, v. 1691, 12100, 2020. DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1691/1/012100


KINELEV, V. G. Obrazovanie dlja informacionnogo obŝestva [Education for the Information Society]. Otkrytoe obrazovanie [Open Education], n. 5, p. 46-57, 2007.


KOLIN, K. K. Informatika v sisteme operezhayushchego obrazovaniya [Informatics in the system of advanced education]. Moscow: Academy of Natural Sciences, 1996.


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMKINA, V. V. Accessible environment as a means of ensuring the rights of persons with disabilities and as a task of the modern social state. In: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Bristol, v. 962, 032074, 2020. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/962/3/032074


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMKINA, V. V. Some aspects of the essence and legal regulation of agriculture digitalization as one of the priorities of modern state policy of agriculture development. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Bristol, v. 315, n. 3, 32021, 2019. DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1315/315/3/032021


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Labor resource as a factor of modern agricultural production. E3S Web of Conferences, Les Ulis, v. 161, 01088, 2020. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016101088


KUSHELEV, V. A. Metafizicheskoe reshenie paradoksa vremeni i paradoksa prostranstva kak paradoksa subektivnosti [Metaphysical solution of the paradox of time and the paradox of space as a paradox of subjectivity]. Vol. 2. Saint Petersburg: Izdatelstvo RHGA, 2018.


KUZNETSOVA, N. P. Ustoichivoe razvitie i kontseptsiya gosudarstva blagosostoyaniya v usloviyakh globalizatsii [Sustainable development and the concept of the welfare state in the context of globalization]. In: Filosofiya cheloveka v istoricheskom kontekste: sbornik nauchnykh statei [Philosophy of man in a historical context: collection of scientific articles]. Saint Petersburg: Publishing House of the Herzen State Pedagogical University of Russia, 2019. p. 127-129.


MALIMONOV, I. V.; BAKSHEEV, A. I.; RAKHINSKII, D. V.; SINKOVSKAYA, I. G.

Transformacija gendernyh rolej rossijskoj semʹi v mnogoobrazii socialʹnyh otnošenij i cennostej [Transformation of gender roles of russian family in the diversity of social relations and values]. Naučnoe mnenie [Scientific Opinion], Saint Petersburg, n. 12, p. 29-34, 2016. Disponível em: https://research.sfu-kras.ru/publications/publication/598381189-347594282. Acesso em: 17 dez. 2021.


MALIMONOV, I. V.; RAKHINSKY, D. V.; SINKOVSKAYA, I. G.; KOROL, L. G.;

AISNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V.; TRASHKOVA, S. M. Global changes of family unit in modern Russia. Astra Salvensis, v. 6, n. 12, p. 623-634, 2018.


PFANENSHTIL, I. A.; YATSENKO, M. P. Asfatronika kak novyi konstruktivnyi podkhod k sisteme globalnoi bezopasnosti [Asphatronics as a New Constructive Approach to the Global Security System]. Vek globalizatsii, n. 1(37), p. 103-115, 2021.


RUBLEV, G. V.; BOGDANOVA, L. V.; KURBATOVA, S. M.; KRASNOUSOV, S. D.;

KOLMAKOV, V. Y. Socioeconomic model of sustainable development. In: Energy management of municipal facilities and sustainable energy technologies. Voronezh: Voronezh State Technical University, 2020. p. 10053.


RUSSIA. Resolution No. 1642, of 26 December 2017. On the approval of the state program Russian Federation “Education Development”. Moscow, 2017. Disponível em: http://static.government.ru/media/files/313b7NaNS3VbcW7qWYslEDbPCuKi6lC6.pdf.

Acesso em: 17 dez. 2021.


SAGATOVSKII, V. N. Filosofiya antropokosmizma v kratkom izlozhenii [The philosophy of anthropocosmism in summary]. Saint Petersburg: Saint Petersburg University Publishing House, 2004.


STARIKOV, N. V. Vlast [Power]. Saint Petersburg: Piter, 2016.


TERESHONOK, T. V.; AISNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V. Formirovanie

lichnostnogo resursa v protsesse professionalizatsii [Formation of a personal resource in the process of professionalization]. Kazanskaya nauka, n. 12, p. 243-245, 2015.


VATAGINA, M. V. Obespečenie èffektivnogo vnedrenija professionalʹnyh standartov na osnove integracionnyh processov v nauke, obrazovanii i proizvodstve v sovremennoj rossii [Effective implementation of professional standards on the basis of integration processes in science, education and production in modern Russia]. Professionalʹnoe obrazovanie v sovremennom mire [Professional education in the modern world], Novosibirsk, v. 7, n. 3, p. 1169-1178, 2017. DOI: https://doi.org/10.153/PEMW20170305


Como referenciar este artigo


RAKHINSKY, D. V.; TSYTSKUN, T. A.; BOYARSKY, M. A.; PUCHKOV, O. E.;

CHERNYI, D. S. Novas abordagens em processos educacionais baseados em informatização e alta tecnologia de comunicação. Nuances Est. Sobre Educ., Presidente Prudente, v. 32, e021012, jan./dez. 2021. e-ISSN: 2236-0441. DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v32i00.9125


Submetido em: 10/09/2021

Revisões requeridas em: 10/10/2021 Aprovado em: 13/11/2021 Publicado em: 28/12/2021


NEW APPROACHES IN EDUCATIONAL PROCESSES BASED ON INFORMATIZATION AND HIGH COMMUNICATION TECHNOLOGIES


NOVAS ABORDAGENS EM PROCESSOS EDUCACIONAIS BASEADOS EM INFORMATIZAÇÃO E ALTA TECNOLOGIA DE COMUNICAÇÃO


NUEVOS ENFOQUES EN PROCESOS EDUCATIVOS BASADOS EN INFORMATIZACIÓN Y ALTAS TECNOLOGÍAS DE COMUNICACIÓN


Dmitry Vladimirovich RAKHINSKY1 Tatyana Aleksandrovna TSYTSKUN2 Maxim Anatolyevich BOYARSKY3 Oleg Ernstovich PUCHKOV4

Denis Sergeevich CHERNYI5


ABSTRACT: The article examines various factors that lead to the transformation of traditional social institutions. Such a situation is largely determined by new information technologies. The authors prove that this is largely due to the speed of obtaining information, as well as the possibility of forwarding information flows in the direction necessary for certain subjects. The authors focus not only on the positive effects obtained from the use of information technologies in the social sphere. They also pay special attention to the ambiguous influence of gadgets on the existing system of management of society. The factors that play a fundamental role in the formation of a more effective mechanism for managing a society, where each member of it owns significant information resources, have been analyzed. Information technologies fundamentally affect the formation of new relationships within society, which is based on historical traditions and spiritual and moral values.


KEYWORDS: Information technologies. Social institutions. Information society.


RESUMO: O artigo examina vários fatores que levam à transformação das instituições sociais tradicionais. Tal situação é em grande parte determinada pelas novas tecnologias da informação. Os autores provam que isto se deve em grande parte à rapidez na obtenção de informações e à possibilidade de encaminhar os fluxos de informação na direção necessária para determinados assuntos. Os autores não se concentram apenas nos efeitos positivos obtidos com o uso das tecnologias da informação na esfera social. Eles também prestam atenção especial à influência ambígua dos gadgets no sistema existente de gestão da sociedade. Foram analisados os fatores que desempenham um papel fundamental na


1 Professor V.F. Voino -Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University – Krasnoyarsk – Russia. Krasnoyarsk State Agrarian University – Krasnoyarsk – Russia; Siberian Federal University, Krasnoyarsk - Russia. Professor. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4971-7523. E-mail: siridar@mail.ru

2 Kuban State University – Krasnodar – Russia. Senior Lecturer. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6002- 5002. E-mail: tanya_nvrsk@mail.ru

3 Siberian Federal University – Krasnoyarsk – Russia. Assistant professor. ORCID: https://orcid.org/0000-0003- 0380-594X.

4 Novosibirsk City Open College – Novosibirsk – Russia. Assistant professor. ORCID: https://orcid.org/0000- 0003-3954-290X. E-mail: op505@mail.ru

5 Siberian Federal University – Krasnoyarsk – Russia. Assistant professor. ORCID: https://orcid.org/0000-0003- 3388-196X. E-mail: olga280161@mail.ru


formação de um mecanismo mais eficaz para a gestão de uma sociedade, onde cada membro da mesma possui recursos significativos de informação. As tecnologias da informação afetam fundamentalmente a formação de novas relações dentro da sociedade, que se baseia em tradições históricas e valores espirituais e morais.


PALAVRAS-CHAVE: Tecnologias da informação. Instituições sociais. Sociedade da informação.


RESUMEN: El artículo examina varios factores que conducen a la transformación de las instituciones sociales tradicionales. Tal situación está determinada en gran medida por las nuevas tecnologías de la información. Los autores demuestran que esto se debe en gran parte a la rapidez de obtención de información, así como a la posibilidad de reenviar flujos de información en la dirección necesaria para determinados temas. También prestan especial atención a la influencia ambigua de los dispositivos en el sistema existente de gestión de la sociedad. Se han analizado los factores que juegan un papel fundamental en la formación de un mecanismo más eficaz de gestión de una sociedad, donde cada miembro de la misma posee importantes recursos de información. El artículo muestra que las tecnologías de la información afectan fundamentalmente la formación de nuevas relaciones dentro de la sociedad, que se basan en tradiciones históricas y valores espirituales y morales.


PALABRAS CLAVE: Tecnologías de la información. Instituciones sociales. Sociedad de información.


Introduction

The actualization of problems caused by the peculiarities of social policy not only at the level of specific states but also throughout the world is determined by the transitional state of Russian society. Such a transformation requires not only a rethinking of the changed socioeconomic and sociopolitical conditions but also a new interpretation of sociocultural meanings. In particular, the formation of a unified information system formed as a result of the merger of audiovisual, telecommunication, and computer-electronic equipment significantly intensifies the activity of various social institutions.

The sharp increase in information flows in the modern world has led to the activation of civil society, since it facilitates access to information that previously could not be accessible to everyone, which is especially important when it comes to people with disabilities, who, in many respects, due to the development of high technologies, have gained access to many resources and infrastructures (KURBATOVA; AISNER; NAUMKINA, 2020). The ability to analyze not only one’s own sociohistorical experience but also the experience transmitted by various social systems is being revived. This leads to the emergence of a new type of socioeconomic model that requires appropriate study from


different approaches (RUBLEV; BOGDANOVA; KURBATOVA; KRASNOUSOV; KOLMAKOV, 2020).

The relevance of the study of problems caused by the new functional orientation of social institutions in the information society consists in the change of subject-object relations against the background of new information technologies.


Methods


The peculiarities of the functioning of any social system are manifested primarily in the fact that the subject of society management, if they are aware of the natural state of a particular society, helps them to embody the model of life that allows them to resist the growth of social entropy, contributing to their improvement. If we proceed from the thesis that the concept of social management is an image of the reality of public life, then this provision is considered as a kind of foundation for studying the problem of antientropic management of society (CHURINOV, 2007).

Understanding the new role of information resources in the transformation of social institutions presupposes an awareness of the new features that the emerging information society carries, determined by the growth of the influence of information in all its manifestations and types, as well as the expansion and complication of the spheres of human life. In addition, the concept of information society and related terms that record changes in the lives of modern people manifest themselves in a variety of factors: communication languages; economic categories; new technological processes. All these trends lead to the fact that there is a constant complication of the subject areas of social knowledge in modern philosophy, including the sphere of management. It can be argued that the emergence of new information mechanisms in the public sphere led not only to a change in the communication space, but also significantly affected the activities of mechanisms that interact between society and the authorities.

This was reflected in various forms of manifestation, which led to the need for appropriate training and retraining of subjects participating in the relations of the new formation. As a result, there is a need to form new approaches in educational processes based on informatization and high communication technologies (IVANOVA; SHCHEBLYAKOV; KURBATOVA; RAHINSKY; KUZHLEVA, 2020).

The educational system plays a key role in the formation of the mass innovative thinking of the population, which at all levels, starting from preschool and ending with


professional education, in terms of the content, methods, and technologies of training, is faced with the task of focusing on the formation and development of skills and competencies necessary for innovative activity (AISNER; GONCHAREVICH; ERAKHTINA; EROSHINA; KUSHASHEV; LITVINOVA; LOGVINOV; LUNEV; LUNEVA; MALIMONOV; MASLOVSKY; MINEEV; NAKONECHNAYA; RAVOCHKIN; RAKHINSKY; ROSTOVSTEVA; SIN'KOVSKAYA; SHAIDUROVA; SHEPELEVA, 2019).


Discussion


New threats are emerging in the information society due to the pervasive ability of the latest information technologies, which force us to adjust not only specific practical systems designed to prevent emerging nontraditional threats, but also to develop theoretical provisions for these trends. The essence of the new ideas about the security system largely depends on the recognition of the naturalness of this society, when the management system helps to implement a model of life that creates conditions for independently countering the growth of social entropies, while self-improving (PFANENSHTIL; YATSENKO, 2021).

The study of the peculiarities of the activity of social institutions in the emerging information society involves the study of the sociosphere, which is always near the state of equilibrium, but conditions are created for moving towards a higher level of homeostasis. Obeying the law of expanded reproduction, such a social system rises following the principle of the greatest or falls following the principle of the least (KUSHELEV, 2018). Since management mechanisms have historical roots, the options for their implementation are determined by the society itself. However, this process is of the nature of interaction and is due to many objective conditions and subjective factors, so at a certain stage, there is a problem of efficiency and inevitable limitations in using the experience of neighboring societies. In addition, such an exchange of experience is always based on certain axiological attitudes characteristic of a particular society, therefore information resources and their skillful use play an important role in the formation of both individual social institutions and the whole society. However, the information opportunities that have appeared suggest new options for the relationship between a person and power, which are manifested not only in access to information resources but also in the opportunity to use them, bypassing official power structures. Therewith, the society changes the systems of dominant values, life priorities and determines the order for a new, modern sociopsychological type of personality


that is in demand in this society (MALIMONOV; BAKSHEEV; RAKHINSKII; SINKOVSKAYA, 2016).

Traditionally, the effectiveness of the activities of social institutions was determined by several main criteria, among which the correctness of the formulation and implementation of upcoming tasks largely depended on the corporate culture adopted in a particular team. It is quite natural that the accounting of professional and mass communications, which are subject to periodic changes and are constantly being transformed into new social forms, comes out in the first place here.

The new functional orientation of social institutions in the information society also brings to life new forms of activity of all management mechanisms. In particular, in recent decades, a social stratum has been appearing and immediately acquires more and more opportunities, abusing the monopoly on information, and this is done by representatives of such groups to manipulate the consciousness of a significant number of people. Moreover, the effectiveness of management methods largely depends on the optimization of the modes of implementing online professional standards in the practical activity of the society (VATAGINA, 2017). These processes are successfully implemented with the help of mass culture, which includes the results of the activities of various social institutions. In addition, it is impossible to achieve these goals without a high level of monopoly on scientific knowledge, and, as is known, such opportunities in all their diversity are available only within a certain group of specialists acting as intermediaries.

The fact is that representatives of the managerial class, who have priority access to information, are intermediaries not only at the production level. Sagatovskii (2004) rightly emphasizes that they control the sphere of distribution, and also actively act at the stage of consumption of the results of production activities, “exercising control, contributing to the organization of necessary connections, delivering resources, etc.” (p. 158, our translation). It seems quite natural that a significant part of the representatives of various social institutions is not producers of not only real products, but even ideas. It can be stated that the specified social stratum related to management activities expands the range of their capabilities from the height of their position. Such situations aggravate the problem of the activity of social institutions in the information society because they demonstrate the degree of consciousness and responsibility of government representatives in cases where there is a discrepancy between private and public interests and goals.


Information stimulates the activity of those social institutions that can act as a factor in justifying any form of universalization of social space. In this case, a neorealist version of social progress is imposed, as a result of which an attempt is made to implement an ideal project of history with natural historical phases, positioned as universal for all times and peoples. Such an approach ignores the sociocultural identity of individual societies that have become objects of globalization. But if


the state and the authorities do not interfere in the processes within the country, then very soon there will be neither this power nor this state. Liberal democracy is a process for export, with the help of which the authorities want to deprive the main function—the management of social processes. Such power disintegrates and disappears. (STARIKOV, 2016, p. 148, our translation)


Results


The lack of a complete classification of social institutions makes it difficult to study the features of their activities in the information society, where there is a transformation of the intellectual development of new scientific, institutional, sociocultural spaces. In addition, the economic structure of countries that have positioned themselves as socialist is changing in the modern world, because representatives of their management mechanisms must take into account the need for perception and awareness of previously unacceptable scientific truths and theories. Such processes significantly stimulate the development of new concepts in the field of economic theory and sociology, which, “including due to the transformational processes taking place in post-socialist countries, is experiencing a rebirth” (KUZNETSOVA, 2019, p. 124, our translation). In terms of Russia, the need for further improvement of the theories of the welfare state and the theory of sustainable development comes to the fore.

Simplified access to information resources, which have appeared due to the latest information technologies, also leads to a significant change in the functions that were traditionally assigned to social institutions, which allows solving many problems, bypassing certain management structures. It is quite natural that in the process of transformation of social institutions that have got rid of some of their traditional functions, the relationship between the state and society that has historically developed in a particular society becomes of great importance.

It is also of great importance to determine one’s place in a particular society, as well as to develop one’s attitude to the social processes that occur in it. Orientation to the satisfaction


of personal interests becomes the goal for a significant part of the younger generation. As an excellent example, we can cite the situation that has developed in such a social institution as the family, where the main transformational processes of relations are the formation of new value orientations based on the desire to maximize personal freedom and the priority of material consumption (MALIMONOV; RAKHINSKY; SINKOVSKAYA; KOROL; AISNER; BERSHADSKAYA; TRASHKOVA, 2018). If such value attitudes have already developed, they begin to hinder the formation of stable vertical and horizontal ties in society, which can be considered as a basis for social stabilization. It is also important to emphasize that the formation of strong horizontal ties indicates that society has certain moral guidelines, due to which constructive relations with other social groups are built.

The new functional orientation of social institutions in the information society is largely because they are designed to resolve the contradictions that the latest information technologies carry. Most of these contradictions, as a rule, are observed between objective processes in society and the increasing needs of society in culturally developed personalities representing a new information reality. This is since the use of gadgets allows speeding up management processes, but does not contribute to the development of individual social institutions. As a result of the introduction of high information technologies, a technocratic style of thinking is gradually forming in society, becoming dominant, which is manifested in the recognition of the strict dependence of all social phenomena on innovative technical discoveries. Such a lifestyle and style of thinking gradually turns a person from a potential creator into an object for manipulation, because it deprives them of the possibility of self- creation. In a community of such people, a person can carry out activities based on established instructions, and therefore the computerization of this process can play a positive role in consolidating a particular society, but they do not feel responsible for their life, because they do not act following free will.

The new functional orientation of social institutions, due to the peculiarities of the information society formation, significantly pushes the boundaries of the modern social space, formed based on a huge variety of conditions for the existence of society, which, naturally, includes natural, historical and social factors. However, in the information society, conditions are being created for the rejection and further destruction of the world model that wrongfully claims to play a dominant role in the regional or global space. In turn, the model that is most adequate to the historical and social conditions of the development of a particular society comes to the fore. The sociocultural situation creates certain conditions for the activity of


social institutions, so it can be argued that a specific social environment is being formed, which is perceived as a system of influences and conditions for preserving the sociocultural identity of society.

The special nature of the activities of social institutions in the context of the formation of the information society is manifested in the fact that information plays an increasingly prominent role in all spheres of social activity of society. Therefore, many collectives have been designated in recent years by the term “online communities” (CASTELLS, 2000, p. 16). This confirms the fact that the informatization of society radically changes the traditional forms and methods of activity of traditional social institutions.

The efficiency of subscribers’ information communications also has a significant impact on the activities of social institutions. An important role is played by the specifics of the dissemination of mass information through new information systems, which reach specific objects of its influence in the shortest possible time. The practice of modern social development shows that the processes of life activity of society with all its social institutions are accelerated due to information technologies, which corresponds to the new social needs of man and humanity. The increased information resources naturally form new needs in the broad strata of the population, which acts as the main incentive for the development of social institutions.

Transformations taking place under the onslaught of widespread digitalization make changes in the usual way of life (AYSNER; NAUMOV, 2021). Currently, Russia is undergoing the process of transition to the digital economy in various spheres and areas (KURBATOVA; AISNER; NAUMKINA, 2019). For example, the development of modern society is unthinkable without the development of education (AYSNER; TRASHKOVA, 2017). The country’s economy, its civilization, and the cultural level of society are based on this concept. Education as a social institution can be represented as a system of a certain kind and in a specific way organized, managed and interconnected social structures (institutions, organizations, associations) and individuals that ensure that people and public institutions meet their educational needs and interests. Successful professional (TERESHONOK; AISNER; BERSHADSKAYA, 2015), as well as any other activity, is impossible in the 21st century without the productive use of innovations and the latest technologies (KURBATOVA; AISNER; NAUMOV, 2020).

The priority project in the field of education “Modern digital educational environment in the Russian Federation” was approved by the Government of the Russian Federation on


October 25, 2016, as part of the implementation of the state program “Development of Education” (RUSSIA, 2017). The implementation of this project will allow ensuring the wide dissemination of knowledge and information through their transformation into digital educational products (AISNER, 2019; AYSNER; NAUMOV, 2020), using online learning and creating favorable conditions for scientific communication, training and creativity throughout life (AYSNER; BERSHADSKAYA; BOGDAN, 2015) in convenient forms, and in a convenient time (AYSNER, KURBATOVA, 2019).

The expansion of the functional space of the activities of social institutions is also due to the contradictory trends characteristic of the information society period. A modern person is almost constantly in certain social networks, significantly increasing their communication capabilities and in psychological terms should not feel more isolated from the human community. Every person has a real opportunity to quickly get the necessary information concerning most of the significant events of our time taking place in all parts of our planet. Any person in society, being constantly included in the global information space, feels participation in all world events. A person of the information society is not able to perform a significant part of the functions without constant information support, and information technologies are regularly updated. Since a modern person has access to updated information resources, they form a special psychological sense of their involvement in the leading events taking place, including outside of their social environment. On the other hand, globalization of the information sphere of society entails quite noticeable consequences in all spheres of human existence, which leads to the alienation of not only a person from society but also increases the contradictions between individuals.

An important consequence of the introduction of the latest information technologies is also the specifics of the activities of social institutions, due to the increasing computer orientation of the entire social culture. Such technologies, as well as computer science tools that implement them, acquire the features of a new culture of society, which becomes an integral part of the interaction between various participants in all social processes, which gives reason to call this period in the history of mankind the era of information culture (KINELEV, 2007).

In recent decades, there has been an important awareness of the close relationship between the state of the information space of society and the possibilities of achieving the leading goals and interests of not only a person but also the state and society. That is why most countries of the world, including Russia, have realized the need to develop and adopt


their national doctrines in the field of information security, which has become the basis of their state policy in this area (KOLIN, 1996).

An important feature that largely determines the specifics of the activities of social institutions in the information society is since the secular power in the life of Russia has always been a weaker link compared to the spiritual power. The problem is also aggravated by the fact that the chaotic formation of the electronic social space is gradually becoming an integral part of the life of society. Such a situation provokes a break in the traditional ties of the main subjects actively involved in the development of society, and modern media resources, represented mainly by the media, in the conditions of the information society are aimed at forming a consumer type of personality. As a result of such a policy, the ideological vector of the modern media is formed as a leading one, excluding an alternative point of view. In particular, a noticeable decrease in the ethical level of historical information leads to the destruction of cultural and moral standards of behavior, which is largely due to the commercialization of media. The current situation with increasingly chaotic information flows suggests a more attentive attitude to the media space that is being formed, which implies appropriate control both from the state and from the relevant social institutions (AVDEEVA, 2015, p. 88).


Final considerations


The preservation of social integrity and sociocultural identity is closely connected with the problem of the correlation of basic values, the carriers of which can be represented at the level of any social institution. The new functional orientation of social institutions determines the features of all manifestations of their activities in the information society. Gradually, the issue of the need to preserve those axiological attitudes that can overcome the growing alienation between different social groups becomes a priority. The last decades have shown that the forcible imposition of alien forms of governance of society cannot become the basis of new world order, because ignoring the traditional forms of existence of a particular society puts it on a dangerous edge, beyond which the loss of sociocultural identity is possible.

The peoples of Russia have always strived for harmonious world order, so today there is a chance not only to save their sovereignty but also to give an example to other peoples how to preserve their identity and sovereignty in a chaotic information space. The preservation and development of national culture through modern information technologies will naturally contribute to this process. However, “the underestimation of both cultural


diversity and the civilizational unity of the world community continues to be the dominant line of behavior of the largest states of the modern world” (CHUMAKOV, 2018, p. 33, our translation).

Thus, social institutions can act as the basis of modern society and harmoniously integrate into management mechanisms if the latest information technologies will perform a creative, not destructive role and contribute to a harmonious combination of traditional and modern forms of society management.


REFERENCES


AISNER, L. Y. “Smart” education system for digital society. In: PROBLEMY SOVREMENNOI AGRARNOI NAUKI. MATERIALY MEZHDUNARODNOI NAUCHNOI KONFERENTSII [PROBLEMS OF MODERN AGRICULTURAL SCIENCE. MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE], 2019,

Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2019. p. 368-371.


AISNER, L. Y.; GONCHAREVICH, N. A.; ERAKHTINA, E. A.; EROSHINA, A. A.; KUSHASHEV, D. V.; LITVINOVA, V. S.; LOGVINOV, A. M.; LUNEV, V. V.; LUNEVA,

T. A.; MALIMONOV, I. V.; MASLOVSKY, V. P.; MINEEV, V. V.; NAKONECHNAYA,

E. V.; RAVOCHKIN, N. N.; RAKHINSKY, D. V.; ROSTOVSTEVA, M. V.; SIN'KOVSKAYA, I. G.; SHAIDUROVA, O. V.; SHEPELEVA, Y. S. Aktualnye psikhologo-pedagogicheskie, filosofskie, ekonomicheskie i yuridicheskie problemy sovremennogo rossiiskogo obshchestva: Kollektivnaya monografiya [Actual psychological, pedagogical, philosophical, economic and legal problems of modern Russian society: A collective monograph]. Ulyanovsk: Zebra, 2019. Available: http://scholar.sfu-kras.ru/publication/39252814. Access: 17 Dec. 2021.


AVDEEVA, E. A. Mediavospitanie kak otvet na vyzovy nashego vremeni [Media education as a response to the challenges of our time]. Filosofiya Obrazovaniya, n. 2(59), p. 85-92, 2015.


AYSNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V.; BOGDAN, O. V. Theoretical platform of ICT for teaching adults. Journal of Siberian Federal University. Humanities and Social Sciences, Krasnoyarsk, v. 8, n. 11, p. 2212-2219, 2015. https://doi.org/10.17516/1997-1370-

2015-8-11-2212-2219


AYSNER, L. Y.; KURBATOVA, S. M. Razvitie tsifrovoi gramotnosti kak uslovie formirovaniya sovremennoi tsifrovoi obrazovatelnoi sredy [Development of digital literacy as a condition for the formation of a modern digital educational environment]. In: PRIORITETNYE VEKTORY RAZVITIYA PROMYSHLENNOSTI I SELSKOGO KHOZYAISTVA. MATERIALY 2OI MEZHDUNARODNOI NAUCHNO- PRAKTICHESKOI KONFERENTSII [PRIORITY VECTORS FOR THE DEVELOPMENT OF INDUSTRY AND AGRICULTURE. MATERIALS OF THE 2ND INTERNATIONAL SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE], 2., 2019, Makeevka. Proceedings […].


Makeevka: State educational institution of higher professional education “Donbass Agrarian Academy”, 2019. p. 12-17.


AYSNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Sotsialnaya rol tsifrovizatsii v transformatsii uslovii zhizni sovremennogo obshchestva [The social role of digitalization in transforming the living conditions of modern society]. In: VYSOKOTEKHNOLOGICHNOE PRAVO: GENEZIS I PERSPEKTIVY. MATERIALY 2OI MEZHDUNARODNOI MEZHVUZOVSKOI NAUCHNO-PRAKTICHESKOI KONFERENTSII [HIGH-TECH LAW: GENESIS AND PROSPECTS. MATERIALS OF THE 2ND INTERNATIONAL INTERUNIVERSITY

SCIENTIFIC AND PRACTICAL CONFERENCE], 2., 2021, Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2021. p. 15-21.


AYSNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Tsifrovizatsiya obrazovaniya: k voprosu o sozdanii i funktsionirovanii tsifrovoi obrazovatelnoi sredy [Digitalization of education: on the creation and functioning of a digital educational environment]. In: PROBLEMY SOVREMENNOI AGRARNOI NAUKI. MATERIALY MEZHDUNARODNOI NAUCHNOI KONFERENTSII [PROBLEMS OF MODERN AGRICULTURAL SCIENCE. MATERIALS OF THE INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE], 2020,

Krasnoyarsk. Proceedings […]. Krasnoyarsk: Krasnoyarsk State Agrarian University, 2020. p. 391-393.


AYSNER, L. Y.; TRASHKOVA, S. M. Rol obrazovaniya v formirovanii lichnosti [The role of education in the formation of personality]. Kazanskaja Nauka [Kazan Science], Kazan, n. 10, p. 126-128, 2017.


CASTELLS, M. Informatsionnaya epokha: Ekonomika, obshchestvo i kultura [Information age: economy, society, and culture]. Moscow: SU HSE, 2000.


CHUMAKOV, A. N. Kulʹturno-civilizacionnye issledovanija: ih rolʹ i cennostʹ v globalʹnom mire [Cultural and Civilization Studies: Their Role and Value in a Global World]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 27 “Globalistika i geopolitika” [Bulletin of Moscow University. Series 27. Globalistics and geopolitics], Moscow, n. 1, p. 30-44, 2018.

Available: https://elibrary.ru/item.asp?id=35233835. Access: 17 Dec. 2021.


CHURINOV, N. M. Sovershenstvo slova i dela [Perfection in word and deed]. Teoriya i Istoriya [Theory and History], n. 1, p. 21-28, 2007.


IVANOVA, N. G.; SHCHEBLYAKOV, E. S.; KURBATOVA, S. M.; RAHINSKY, D. V.;

KUZHLEVA, A. A. Information and communication technologies and their use in additional and higher education. Journal of Physics: Conference Series, Bristol, v. 1691, 12100, 2020. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1691/1/012100


KINELEV, V. G. Obrazovanie dlja informacionnogo obŝestva [Education for the Information Society]. Otkrytoe obrazovanie [Open Education], n. 5, p. 46-57, 2007.


KOLIN, K. K. Informatika v sisteme operezhayushchego obrazovaniya [Informatics in the system of advanced education]. Moscow: Academy of Natural Sciences, 1996.


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMKINA, V. V. Accessible environment as a means of ensuring the rights of persons with disabilities and as a task of the modern social


state. In: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Bristol, v. 962, 032074, 2020. https://doi.org/10.1088/1757-899X/962/3/032074


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMKINA, V. V. Some aspects of the essence and legal regulation of agriculture digitalization as one of the priorities of modern state policy of agriculture development. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, Bristol, v. 315, n. 3, 32021, 2019. https://doi.org/10.1088/1755-1315/315/3/032021


KURBATOVA, S. M.; AISNER, L. Y.; NAUMOV, O. D. Labor resource as a factor of modern agricultural production. E3S Web of Conferences, Les Ulis, v. 161, 01088, 2020. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202016101088


KUSHELEV, V. A. Metafizicheskoe reshenie paradoksa vremeni i paradoksa prostranstva kak paradoksa subektivnosti [Metaphysical solution of the paradox of time and the paradox of space as a paradox of subjectivity]. Vol. 2. Saint Petersburg: Izdatelstvo RHGA, 2018.


KUZNETSOVA, N. P. Ustoichivoe razvitie i kontseptsiya gosudarstva blagosostoyaniya v usloviyakh globalizatsii [Sustainable development and the concept of the welfare state in the context of globalization]. In: Filosofiya cheloveka v istoricheskom kontekste: sbornik nauchnykh statei [Philosophy of man in a historical context: collection of scientific articles]. Saint Petersburg: Publishing House of the Herzen State Pedagogical University of Russia, 2019. p. 127-129.


MALIMONOV, I. V.; BAKSHEEV, A. I.; RAKHINSKII, D. V.; SINKOVSKAYA, I. G.

Transformacija gendernyh rolej rossijskoj semʹi v mnogoobrazii socialʹnyh otnošenij i cennostej [Transformation of gender roles of russian family in the diversity of social relations and values]. Naučnoe mnenie [Scientific Opinion], Saint Petersburg, n. 12, p. 29-34, 2016. Available: https://research.sfu-kras.ru/publications/publication/598381189-347594282.

Access: 17 Dec. 2021.


MALIMONOV, I. V.; RAKHINSKY, D. V.; SINKOVSKAYA, I. G.; KOROL, L. G.;

AISNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V.; TRASHKOVA, S. M. Global changes of family unit in modern Russia. Astra Salvensis, v. 6, n. 12, p. 623-634, 2018.


PFANENSHTIL, I. A.; YATSENKO, M. P. Asfatronika kak novyi konstruktivnyi podkhod k sisteme globalnoi bezopasnosti [Asphatronics as a New Constructive Approach to the Global Security System]. Vek globalizatsii, n. 1(37), p. 103-115, 2021.


RUBLEV, G. V.; BOGDANOVA, L. V.; KURBATOVA, S. M.; KRASNOUSOV, S. D.;

KOLMAKOV, V. Y. Socioeconomic model of sustainable development. In: Energy management of municipal facilities and sustainable energy technologies. Voronezh: Voronezh State Technical University, 2020. p. 10053.


RUSSIA. Resolution No. 1642, of 26 December 2017. On the approval of the state program Russian Federation “Education Development”. Moscow, 2017. Available: http://static.government.ru/media/files/313b7NaNS3VbcW7qWYslEDbPCuKi6lC6.pdf.

Access: 17 Dec. 2021.


SAGATOVSKII, V. N. Filosofiya antropokosmizma v kratkom izlozhenii [The philosophy of anthropocosmism in summary]. Saint Petersburg: Saint Petersburg University Publishing House, 2004.


STARIKOV, N. V. Vlast [Power]. Saint Petersburg: Piter, 2016.


TERESHONOK, T. V.; AISNER, L. Y.; BERSHADSKAYA, S. V. Formirovanie

lichnostnogo resursa v protsesse professionalizatsii [Formation of a personal resource in the process of professionalization]. Kazanskaya nauka, n. 12, p. 243-245, 2015.


VATAGINA, M. V. Obespečenie èffektivnogo vnedrenija professionalʹnyh standartov na osnove integracionnyh processov v nauke, obrazovanii i proizvodstve v sovremennoj rossii [Effective implementation of professional standards on the basis of integration processes in science, education and production in modern Russia]. Professionalʹnoe obrazovanie v sovremennom mire [Professional education in the modern world], Novosibirsk, v. 7, n. 3, p. 1169-1178, 2017. https://doi.org/10.153/PEMW20170305


How to reference this article


RAKHINSKY, D. V.; TSYTSKUN, T. A.; BOYARSKY, M. A.; PUCHKOV, O. E.;

CHERNYI, D. S. New approaches in educational processes based on informatization and high communication technologies. Nuances Est. Sobre Educ., Presidente Prudente, v. 32, e021012, jan./dez. 2021. e-ISSN: 2236-0441. DOI:

https://doi.org/10.32930/nuances.v32i00.9125


Submitted: 10/09/2021 Required revisions: 10/10/2021 Approved: 13/11/2021 Published: 28/12/2021